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본 연구에서는 상담센터의 기능이 활성화되어 있는 국내 주요 대학상담센터의 주된 업무를 개관하고, 이를 통해 상담센터의 기능을 알아보고자 하였다. 그리고 미국의 하버드 대학과 스탠퍼드 대학의 상담센터 업무를 통하여 미국의 대학상담센터의 기능을 소개하였다. 한국의 대학상담센터들이 담당하는 업무에는 개인상담과 심리검사, 집단상담 등의 심리 서비스가 있고 이외에 특강과 문화행사 그리고 학생실태나 만족도 조사 등의 조사 연구 업무와 연구지나 기타 대학생활을 지원하는 책자들의 발간업무 등도 포함되어 있었다. 미국의 대학상담센터들은 ‘건강’이라는 개념에서 출발하여 신체건강과 정신건강서비스를 나누고, 상담센터는 정신건강을 지원하는 큰 틀에서 개인상담과 집단상담, 약물치료 필요성을 감별하는 진단적 심리검사를 통해 상담과 심리적 서비스를 제공한다. 교육이나 성폭력 등 정신건강과 관련된 다양한 문제들은 다양한 기관을 통해 유기적으로 지원하고 있는 것으로 보인다. 이 밖에 한국과 미국 상담센터 기능의 유사점과 차이점, 한국의 대학상담센터에서 앞으로 유의할 점에 대해 간략히 제언하였다.


This study explored the functions of university and college counseling centers in Korea by surveying primary duties and comparing them with those of Harvard and Stanford University in the United States. The primary duties of the counseling centers in Korea were providing psychological services such as individual and group counseling, and psychological testing. Other services included seminars,culture fair, surveys, and publications of booklets for supporting campus life. The counseling centers in the States supported mental health of the members through individual and group counseling, diagnostic tests for medication, and systematic collaboration with diverse organizations. The similarities and differences of the counseling centers in Korea and the States were discussed with the suggestion for future directions of the Korean counseling centers.