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본 연구는 각형강관 기둥과 경 ㄷ-형강 보로 접합된 조인트에 대한 구조 성능을 평가하기 위한 목적으로 실험연구를 수행하였다. 조인트의 주요 변수로는 기둥의 폭-두께비와 가력 방법으로 총 4개의 실험체를 제작하였다. 실험체의 파괴형상은 기둥의 폭-두께비와 가력 방법에 관계없이 대부분 기둥 삽입 외측부에서 면외좌굴에 의해 지배되었다. 기둥 폭-두께비가 가장 큰 실험체에 비해 항복하중은 1.76~3.13배, 최대하중은 1.77~2.98배 높은 내력을 나타내었다. 또한, 초기강성 측면에서 1.03~1.68배 높은 초기강성을 나타내었으며, 연성능력 측면에서는 1.00~1.54배로 평균 약 30% 정도 연성능력이 높은 것으로 나타났다.


The object of this paper were carried out to evaluate of the flexure performance test for unit modular steel frame with the cold-formed hollow structural steel sections column and light weight ㄷ-sections steel beam. The main variables of the joints are the column width-thickness ratio and loading method a total of four specimens were fabricated. Regardless of column width-thickness ratio and loading method, failure modes of all specimens was dominated by lateral buckling in column insert part. Comparisons with previous researches on the column having larger width-thickness showed highly yielding load to 1.76~3.13 times, peak load to 1.77~2.98 times, stiffness to 1.03~1.68 times and ductility to 1.0~1.54 times.