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본 연구의 목적은 기호학적 관점에서 주택문화관을 분석하고, 기업의 브랜드 이미지인 특별한 의미를 어떻게 공간디자인을 통해 전달하는지를 도출하고자 하는 것이다. 분석은 기표와 기의로 분류되는 이원론적 기호학의 관점에서 이루어졌으며, 공간의 디자인 요소인 색채, 패턴, 재질, 형태를 기표로 분류하고 그 안에 내재되어 있는 의미를 기의라고 보았다. 기표가 가지는 기의의 다양성을 반영하여 외시와 공시로 분류하여 주택문화관 5곳 사례를 조사하고 분석하였다. 그 결과 주택문화관은 디자인 요소인 기호들을 통해 건설사가 의도하는 브랜드 이미지에 부합하는 의미 전달과 동시에 새로운 의미 생성도 가능한 것을 알 수 있다. 또한 직유, 은유, 환유, 제유, 아이러니, 재현, 과장의 다양한 의미전달 기법이 사용되고 있었으며, 특히 제유의 의미전달 기법은 가장 많이 사용되는 것으로 나타났다.


The purpose of this study is to analyze housing culture centers and to find out how to deliver a specific meaning that is the relational the company brand’s image through those space design based on semiotics. It used a dualism semiotics that is divided into the signifier and the signified. And it classified color, pattern, material and shape of the space design factors as the signifier and the meaning as the signified. Reflecting the variety of the signified, it also divided the signified into two types denotation and connotation, investigated and analyzed five examples. In conclusion, the symbol of housing culture center can not only deliver the meaning of brand image intended by the construction company but also create new meanings. Companies used a variety of tools : simile, metaphor, metonymy, synecdoche, irony, reconstruction and exaggeration for specific meaning delivery. Especially the synecdoche method was used in every space.