초록 close

최근 택배산업의 성장과 물량이 급격히 증가하면서 피해 사례가 계속해서 늘어나고 있다. 현재 택배서비스 이용 시피해가 발생한 경우 책임소재 입증불가 및 사업자의 책임회피로 택배 이용 고객들은 피해보상을 제대로 받지 못하고있다. 특히 운송물 분실 시 택배사업자와 수하인 또는 대리인의 책임소재를 입증할 수 있는 증거자료가 부족하기 때문에 책임이 불명확하고 책임소재 파악을 위하여 많은 시간이 소요된다. 이를 사전에 방지하기 위해서 관련된 증거를 생성, 수집, 유지, 활용, 입증 등이 반드시 필요하다. 본 논문에서는 택배 운송장에서 발신자 정보와 수신자 정보를 암호화 및 코드화하여 개인정보를 보호한다. 또한, 피해 사례 발생 시, 정의된 발신 코드 및 수신 코드를 이용하여 발신․배송․수신에 대한 명확하고 신속한 책임 소재 파악이 가능하도록, 효율적이고 안전한 부인방지 프로토콜을 제안한다.


As delivery services market has grown the damage cases are also continuously increased. When using delivery services,Customers would not be compensated in any way. Perhaps worse, losing a cargo would create a great deal of trouble. Because the lack of evidence, they takes a lot of time to clarify who is responsible. To prevent these things, we must create, collect,maintain and confirm. In this paper, we introduce new delivery system with a trusted third party for non-repudiation services. Moreover, in damage case, we show that the proposed system is efficient and provide non-repudiation. Using sending and receiving codes, the proposed system identifies a responsible subject with quickness and clearness.