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대한민국 최초의 저작권법은 1957년 1월 28일 법률 제432호로 공포되어 그 날부터 시행되었다. 1957년 저작권법은 그 시행 이후 약 30년이 경과한 1986년 12월 31일 전부 개정(법률 제3916호)되어 1987년 7월 1일부터 시행되었다. 1986년 저작권법은 전 9장, 본문 103개조, 부칙 8개조로 구성되어 있는데 체제적으로나 제도적인 면에서 1957년 저작권법과는 비교할 수 없을 만큼 새로운 점이 많아서 구 저작권법의 개정이라기보다는 새 저작권법의 제정이라 일컬어도 지나치지 않다. 현행 저작권법(2011년 12월 2일 법률 제11110호로 일부 개정되어 2012년 3월 15일부터 시행)도 1986년 저작권법의 기본적 구성과 체제를 공통의 토대로 취하고 있다. 그간 저작권법에는 수차례에 걸쳐 크고 작은 개정들이 더해졌지만, 전체적으로는 1986년 저작권법의 기본적 구성과 체제를 그대로 유지하고 있다. 그러한 점에서 현행 저작권법에 이르기까지 전개된 일련의 모든 개정작업들은 이른바 ‘1986년 체제’ 아래에서 이루어진 것이라고 말할 수 있다. 이 논문의 목적은 ‘1986년 체제’의 성립과정에서의 논의와 그 체제 출범 이후 전개된 저작재산권 보호규정의 입법적 변천에 주목하면서 그 변천의 구체적 국면들을 살펴보려는 데에 있다. 특히 이 논문에서는 저작재산권 중에서 가장 기본적이고 중요한 복제권에 관한 검토에 상당한 지면을 할애하여 ‘복제’의 정의규정(제2조 제22호) 제정과정에서의 논의 및 그 이후의 변화와 그에 따라 전개된 복제권이 미치는 범위의 변천을 고찰하고자 한다. 그 밖의 저작재산권에 관해서도 기술 환경 변화에 따라 새롭게 도입되거나 입법적으로 변화된 주요 내용들을 정리하여 검토하고자 한다.


The Copyright Act of 1957, after 30 years of enforcement, was replaced by the Copyright Act of 1986. The Copyright Act currently in force was enacted in 1986 as Law No. 3916, and became effective on July 1, 1987. The 1986 Act is a comprehensive revision to the 1957 Act, which was designed to protect the rights of authors in their works of authorship and neighboring rights (namely, performers' rights, phonogram producers' rights, and broadcasters' rights), and to reflect subsequent developments. The 1986 Act was amended again in 1994, 1995, 1997, 2000, 2003, 2004, 2006, 2009 and 2011. The purpose of this paper is to study on the protective provisions of author's copyrights (economic rights) and their legislative changes since the enactment of 1986 Copyright Act. The Copyright Act provides a set of exclusive rights of author's copyrights (economic rights). The lists are as follows : the right of reproduction (Article 16); the right of performance (Article 17); the right of public transmission (Article 18); the right of exhibition (Article 19); the right of distribution (Article 20); the rental right (Article 21); the right of preparation for a derivative work (Article 22). Among various rights listed above, the most fundamental right is reproduction right. The essence of this right granted by the Copyright Act is the right of the author to authorize the making of copies of his work. Among above amendments, the major amendments to the reproduction right were the 2000 and 2011 amendments. The former established a set of in the Copyright Act to make it more suitable to protect digital copyrighted works under the internet circumstances. The latter was the Korea-United States Free Trade Agreement Implementation Act. First of all, this paper discusses the reproduction right focusing on the conceptive changes of the term "reproduction" which is defined by Article 2 (xxii), especially in relation to the meaning of "the reproduction in a tangible form". Besides that, this paper also discusses the legislative changes of author's other copyrights (economic rights) relating to the use of copyrighted works in the digital environment