초록 close

본 연구는 국내 중소기업에서 혁신활동을 이끌기 위한 기본요인으로 작용하는 것이 무엇인지를 확인하고, 이 요인이 혁신활동 추진에 따른 제조현장의 프로세스 관리뿐만 아니라 고객관리에 끼치는 영향을 살펴보며, 기업경영성과에는 어떤 영향을 미치는지를 실증분석을 통해 검증하고, 국내 중소기업의 효율적인 혁신활동을 위한 전략적 시사점을 제시하고자 하였다. 연구 결과, 혁신에 대한 조직의 전략적 접근과 교육지원이 프로세스의 효율적 관리에 유의한 영향을 미치며, 프로세스관리는 고객관리뿐만 아니라 경영성과에도 유의한 영향을 미치는 것으로 파악되었다. 그리고, 고객 니즈 파악을 토대로 고객만족과 고객감동을 실현하는 체계적인 고객관리는 경영성과를 높이는 것으로 파악되었다.


The purpose of research is to reveal the basic factors which innovation behaviors is motivated in the small-and-medium sized company for strengthening the competitiveness. This study empirically investigates and I was able to obtain participations of 114 questionnaire, and derived statistics by means of SPSS/PC version 18.0. In this study I found that strategic approach of organization and educational supports are significant to effective shop-floor process control. Also, results of process control are significant to customer satisfaction and business performance.