초록 close

이 연구의 목적은 해양스포츠관광자의 관광동기가 선택속성 및 관광만족에 미치는 영향을 규명하는데 있다. 이와 같은 연구목적을 달성하기 위하여 첫째, 해양스포츠관광자의 관광동기가 선택속성에 영향을 미칠 것이다. 둘째, 해양스포츠관광자의 관광동기가 관광만족에 영향을 미칠 것이다. 셋째, 해양스포츠관광자의 선택속성이 관광만족에 영향을 미칠 것이다라는 가설을 설정하였다. 연구대상자는 강원도 지역에서 해양스포츠 프로그램에 참가하는 참가자를 대상으로 편의추출법을 이용하여 표이를 추출하였으며 282부를 실제분석에 사용하였다. 이 연구에서 사용할 측정도구는 독립변인인 관광동기는 김오성(2010), 매개변인인 선택속성은 김철우(2004), 종속변인인 관광만족은 하수영(2005)이 사용했던 설문지를 이 연구에 맞게 수정 보안하여 사용하였다. 회수된 설문지 중 응답내용이 부실하거나 신뢰성이 없다고 판단되는 자료는 분석대상에서 제외시키고 분석 가능한 자료를 통계프로그램인 SPSS/PC 18.0 버전을 이용하여 기술통계분석, 탐색적 요인분석, 신뢰도 분석, 상관관계분석, 중다회귀분석을 실시하여 얻은 결론은 다음과 같다. 첫째, 해양스포츠관광자의 관광동기는 선택속성에 영향을 미친다. 둘째, 해양스포츠관광자의 관광동기는 관광만족에 영향을 미친다. 셋째, 해양스포츠관광자의 선택속성은 관광만족에 영향을 미친다.


The purpose of this study was to investigate the effect of tourism satisfaction on tourism motivation and selection attributes in marine sports tourist. There were three research questions; first the tourism motivation of marine sports tourist will have an effect on selection attributes, second, the tourism motivation of marine sports tourist will have an effect on tourism satisfaction, third, the selection attributes of marine sports tourist will have an effect on tourism satisfaction. The subjects of this study was selected by marine sports tourism participation in Kangwon-do. The final 282 responses collected by convenience sampling method, were used in the data analysis procedure. The questionnaire for the formalization factor of tourism motivation by Kim(2010), the questionnaire for the formalization factor of selection attributes by Kim(2004), and the questionnaire for the formalization factor of tourism satisfaction by Ha(2005). The statistical methods such as reliability analysis, exploratory factor analysis and multiple regression analysis were used to analyze the collected data. From the analyses of the data, the study reached the following conclusions: First, the tourism motivation of marine sports tourist were influence positive selection attributes. Second, the tourism motivation of marine sports tourist were influence positive tourism satisfaction. Third, the selection attributes of marine sports tourist were influence positive tourism satisfaction