초록 close

본 연구에서는 최근 들어 사회적 관심이 증대되고 있는 비영리조직과 단체를 대상으로 시장지향성과 기업가지향성, 사회적 네트워크가 사회적 성과에 미치는 요인을 탐색하고자 하였다. 이러한 연구 목표를 달성하기 위해 선행연구를 기반으로 연구모형 및 가설을 설정하고, 설문조사를 통한 자료수집과 실증분석이 이루어졌다. 본 연구의 설문은 서부 경남 및 부산지역 비영리조직과 단체를 대상으로 하였으며, 회수된 설문지 총 142부를 분석에 이용하였다. 분석결과 시장지향성과 사회적 네트워크는 사회적 성과에 유의한 영향을 미쳤으며, 기업가지향성 중 혁신성은 사회적 성과에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이와 달리 기업가지향성 중 위험감수성은 유의하지 않은 것으로 나타났다. 이러한 연구결과는 비영리조직의 시장지향성과 사회적 네트워크가 강조되고 있는 현재의 상황에서 비영리조직의 발전을 위한 실무적인 시사점을 제공하고 있다고 할 수 있다. 각종 유무형 자원이 부족한 비영리조직 및 단체가 우선적으로 지역성에 기반을 둔 밀착형 비영리활동을 통한 시장지향성의 강화와 기업가의 혁신성, 사회적 네트워크를 바탕으로 지속적인 성과 창출이 이루어져야함을 시사하고 있다.


The main objective of this study is to analyze the market orientation, the entrepreneurial orientation, and the social network on the social performance by the non-profit organization in the Western Gyeongnam and Busan Regions. For this analysis, this way is to examine or to suggest theoretical background, research model and hypotheses, and empirical study, and conclusion and implication. To be collected data by distributing 142 questionnaires and performed hierarchical regression analysis. As a result, the market orientation and the social network was shown to significantly the social performance, the innovativeness by the entrepreneurial orientation were meaningful statistically. In contrast, the risk-taking by the entrepreneurial orientation was not shown to have a significant the social performance. As this research holds quite a value by showing a direction in the current emphasis, it is to imply the practical points by developing a non-profit organization and sector. It proposes the lack of sufficient resources by the non-profit organization and sector, to put a priority in keeping a close the non-profit organization, to go with the organizational reinforcement focusing on the market orientation, the innovativeness by the entrepreneurial orientation and the social network, eventually to differentiate their internal organization from others when basing in the local area.