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도덕적 창의성은 창의성이 도덕적으로 바람직한 방향으로서 발현될 수 있도록 하는 능력을 의미한다. 도덕적 창의성의 구성요소는 목적성, 독창성, 의미성, 도덕적 조망 능력, 상상력, 책임감, 도덕적 정서, 도덕적 의지와 태도를 포함한다. 도덕적 창의성은 도덕과 교육을 통해 발달시킬 수 있는 영역이다. 도덕적 창의성 교육은 유아기부터 시작되어야 하지만 중학생 역시 적절한 시기이다. 왜냐하면 중학생의 발달단계가 자아정체성을 형성하고자 하고, 권위에 대한 부정, 독립성을 확보하고자 하는 시기이기 때문이다. 중학생의 발달 특성은 도덕적 능력을 통해 창의적 인간으로 성장해야 함을 나타낸다. 만약 자아정체성, 독립성, 권위에 대한 부정이 비도덕적인 방향으로 발전할 경우, 왜곡된 창의적 인간으로 성장할 가능성이 높기 때문이다. 이에 우리는 도덕적 창의성의 의미와 구성요소를 고찰하고 이를 근거로 해서 도덕적 창의성을 함양하기 위해 내러티브를 활용한 중학교 도덕과 교육의 방법과 실제를 연구하였다.


Creativity have a variety of aspects. Especially moral creativity is essential to develop meaningful creativity for human. Moral creativity is but rather developing fresh ideas based on fundamental moral values. Moral creativity also means acting on moral and insights. And moral creativity have means desirable qualities, inclinations, the means virtue. Moral creativity rests a humanistic of affirmation of creative capability. So moral creativity is composed to meanings, purpose, creativity, moral viewpoint, sentiment of moral creativity skills, cognitive abilities, imagination, aspiration, commitment and task commitment and attitude of behavioral creativity. Moral creativity is must developed as a primordial human capability. Research on moral creativity is going to began in moral education. We research on moral education method to develop of moral creativity at middle school student.