초록 close

우리나라 체육수업은 통합을 지향한다. 그동안 통합적 접근은 방법적 접근을 시도해 왔다. 최근 수업설계론자들은 방법적 접근의 한계를 지적하며 교육내용 설계의 중요성을 강조하고 있다. 체육교과 분야에서도 다수의 연구 및 교육과정 문서(2007/ 2011 체육과 교육과정)를 통해 교육내용 설계의 중요성이 대두되고 있다. 그러나 현재의 논의는 이론적 수준에 머물러 있어 실천적 한계를 안고 있다. 이러한 문제의식을 바탕으로 본 연구에서는 영역형 경쟁활동의 통합적 내용설계를 위한 ‘내용분석틀’ 및 ‘수업내용’을 탐구해 보고자 하였다. 연구의 구성은 다음과 같다. 2장에서는 본 연구의 이론적 근거인 수업설계론의 의미와 여러 수업설계론 중 Reigeluth와 Carr-Chellman (Eds.)(2009)이 제안한 내용분류체제(이해, 수행, 정서)를 살펴보았다. 3장에서는 이를 근거로 교육과정 문서 수준의 내용요소를 수업 수준에서 분석할 수 있는 분석틀을 제시하였다. 4장에서는 분석틀에 따라 영역형 경쟁활동의 수업내용을 살펴보았으며, 5장에서는 연구의 시사점을 밝히며 향후 연구주제를 제시하였다.


Physical education in Korea aimed for integrative P.E. instruction. Educational researchers in basis of theory of instructional design emphasized instructional content as criticized sharply instructional method. Physical education curriculum revised lastly provided P.E. content domain as understanding, performance, attitude with an integrative perspective, but, content established in level of text had limits in level of practice. Therefor, I tried to explore instructional system and content for designing integrative physical education in basis of territorial competent activity in this study. In second chapter, I examined the meaning of theory of instructional design and the content classification system that Reigeluth & Carr-Chellman (Eds.)(2009) provided, and then, in third chapter, proposed content the framework for analysis to transform the content in level of P.E. curriculum made in writing into instructional content. In fourth chapter, I suggested instructional content of territorial competent activity, in the last chapter, suggestion of this study.