초록 close

본고는 동네무질서의 청소년 우울에 대한 영향 경로에서 부모·자녀 관계와 학교적응의 매개효과를 고찰하는 것이다. 이에 생태체계적 관점을 근간으로 연구모형 정립 후, 구조방정식 모형으로 분석하였다. 청소년 패널데이터 중학교 2학년 4차 년도 자료의 3,077 사례가 분석에 투입되었다. 분석결과, 측정모형과 구조모형의 경로계수가 유의하고, 적합도가 양호하여 분석에 적실한 모형임이 증명되었다. 동네무질서의 직접효과가 나타났으며, 학교적응의 간접효과, 부모·자녀 관계에서 학교적응에 이르는 간접효과가 검증되었다. 그러나 완전 구조모형에서 부모·자녀 관계가 우울에 이르는 경로계수가 유의하지 않아 매개효과 분석에서 제외되었다. 최종적으로 Sobel test를 통해 학교적응의 매개효과 유의수준과 더불어 부모·자녀 관계에서 학교적응에 이르는 이중 매개효과가 유의수준이 있음을 증명하였다. 이러한 분석을 기반으로 동네, 가족, 학교 3자간 관계의 중요성과 함의를 유추하였다.


This study’s purpose was to investigated that the mediating effects of parent-child relationship and school adjustment in the paths which neighborhood disorder attained to adolescent depression. This research model based on Ecosystemic Perspective and this study analyzed research model as AMOS 18.0’s Structural Equation Modeling. A total of 3,077 cases from Korean Youth Panel Study(the fourth wave) were used for the analysis. The results attested that the measurement model and the structural model’s fit was favorable for analysis, therefore this model proved suitable for the analysis. The main findings proved three important results in the path which neighborhood disorder predicted adolescent depression. First, neighborhood disorder directly, influenced adolescent depression. Second, school adjustment had indirect effects in this path. Third, it had dual mediating effects that parent-children relationship affected school adjustment. But the path which parent-child relationship affected depression had no significance in the full structural model, therefore this factor was excluded in the analysis. By using Sobel test, this study proved mediating effects’s significance of school adjustment and dual mediating effects’s significance which parent-child relationships affected school adjustment. Finally, this study suggested that the importance of neighborhood, family, school’s tripartite relationship and implications based on this analysis result.