초록 close

본 연구에서는 중고등학생을 대상으로 영어교과에 대한 학업적 자기효능감, 과제가치, 학업노력과 학습전략 및 영어 학업성취와의 관계를 살펴보고, 요인간의 구조를 살펴보고자 하였다. 중· 고등학생 집단에 따라 차이가 있는지를 살펴보기 위한 t-test 분석결과 중학생이 고등학생에 비하여 모든 변인에서 높은 점수를 보고하였다. 연구모형을 검증해 본 결과 학업적 자기효능감과 과제가치는 중·고등학생들의 학업노력, 인지전략활용에 영향을 주는 것으로 나타났다. 학업노력 역시 인지전략과 자원관리전략을 설명하고 있었다. 고등학생 집단에서는 학업적 자기효능감과 과제가치가 영어 학업성취를 설명하고 있으나, 중학생 집단에서는 영어 학업성취에 영향을 주는 변인이 없었다. 본 연구 결과로 학생들의 학습전략의 활용을 높이기 위해서는 학업적 자기효능감과 과제가치와 학업노력의 중요성을 강조할 필요가 있음을 논의하였고, 현장 적용과 추후 연구를 위한 제언을 제시하였다.


The present study examined the relationships of the academic self-efficacy and task values of English, academic efforts, learning strategies(cognitive and behavioral strategies) and English academic achievement among Korean middle and high school students. The study proposed a testing model based on the previous researches and examined the contribution of each variable on English academic achievement between middle and high school students. In testing of the structural model invariance across the groups, almost no significant difference was found in the comparison of the base-line model with cross-group equality constrained models. However, significant group differences were found in the relationship of cognitive and behavioral strategies. Only in the high school students’ group, were academic self-efficacy and task values appeared to influence on English academic achievement; no significant effect of cognitive and behavioral strategies on English academic achievement was found in both groups. The present study implied the importance of student’s motivation to learn, such as academic self-efficacy and task values of the subjects to improve academic achievement. Also, the results implies the necessity of implement of subject-specific learning strategies, as well as learning performance training in order to improve the students' academic performance.