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갈등(conflict)은 정치를 필요한 것으로 만드는 조건들 중 하나이다. 그러한 갈등 중에서도 특히 최근 자유주의 정치이론에서 핵심 쟁점으로 부상하고 있는 것이 바로 ‘가치 갈등(conflicts of value)’의 문제이다. 전통적으로 자유주의는 다양한 가치관을 지닌 개인 및 집단들 간의 갈등을 규제하기 위한 보편적 원칙(universal principle)을 수립하고자 노력해 왔다. 존 그레이(John Gray)는 보편적 원칙을 추구하는 ‘자유주의 프로젝트(liberal project)’에 대해 강력한 비판을 제기해온 대표적인 정치 사상가이다. 그레이의 핵심 주장은 현대 다원주의(pluralism)의 조건 아래서 우리는 계몽주의적 자유주의를 버리고 모두스 비벤디적 자유주의를 취해야 한다는 것이다. 본 연구는 가치 갈등의 문제에 대한 계몽주의적 자유주의의 해법을 대체할만한 새로운 자유주의적 해법으로서 모두스 비벤디 개념의 일반적 의미를 밝히고, 그 개념이 홉스의 이론으로부터 어떻게 유도될 수 있는지를 보일 것이다. 그런 다음 모두스 비벤디에 대한 여러 가지 비판들을 검토함으로써 모두스 비벤디가 일정한 한계와 과제를 지닌 채 가치 갈등에 대한 유력한 해법으로 성립할 수 있음을 논증하고자 한다.


Conflict is one of the conditions that makes politics necessary. In particular, conflict of value has been regarded as presenting the central problem for liberal political theory. Traditional liberalism has been preoccupied by the task of establishing a set of universal principles for regulating conflicts between persons and groups with different values. John Gray is one of the leading political philosophers who have argued vehemently against ‘liberal project’ to pursue universal principles. His central argument is that under the conditions of modern pluralism we should abandon ‘Enlightenment liberalism’ and accept ‘Modus vivendi liberalism’. This paper elucidates the concept of Modus vivendi as an alternative liberal solution to the problem of conflict of values, and then shows how to derive the concept from the political philosophy of Thomas Hobbes. Finally, by examining and rebutting main objections to the idea of Modus vivendi, this paper tries to show that Modus vivendi can be an effective solution to the problem of value conflicts.