초록 close

본 연구는 대학 스포츠피싱 수업을 수강한 경험이 있는 대학생들의 수업에 대한 재미특성과 수업만족 및 운동지속의 관계를 분석하였다. 국내(경기, 전라도, 부산)의 4년제 5개의 대학의 스포츠피싱 수업 수강자를 편의 표본 추출법으로 213명에게 설문지를 수집하였고, 통계분석은 상관분석 및 다중회귀분석을 실시하였다. 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 스포츠피싱 수업의 재미특성, 수업만족, 운동지속의 상관분석의 결과, 정(+)적인 상관관계를 보였다. 둘째, 재미특성(건강도모, 성취감경험, 수업특성)은 수업만족에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 재미특성(건강도모, 성취감경험, 수업특성)은 운동지속에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 마지막으로 수업만족(심리적, 사회적, 교육적)은 운동지속에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이상의 결과는 향후 스포츠피싱 수업의 재미와 만족도, 지속적 참여 제고에 기여할 것이다.


The purpose of this study is to find out what effects sport fishing classes have as sports education for college students, through clarifying the relationship between enjoyment characteristics, class satisfaction, and exercise adherence in sport fishing classes. In study, 213 students who had experience of taking a sport fishing course. The difference test and the multiple regression analysis were performed according to research problems, using SPSS 12.0 from which the following results were derived. First, as for the correlation analysis of class enjoyment, class satisfaction, and exercise adherence, the class enjoyment and the exercise adherence showed a positive (+) correlation. Second, The class enjoyment and the class satisfaction showed a positive (+) correlation. Third, The class enjoyment and the exercise adherence showed a positive (+) correlation. Lastly, the class satisfaction and the exercise adherence showed a positive (+) correlation.