초록 close

본고는 글쓰기가 미숙한 대학 신입생에게 과정 중심 글쓰기 교육이 효과가 있음을 설문조사를 통해 입증하고, 과정 중심 글쓰기에서 고쳐쓰기 교학생들의 글쓰기 수업 <사고와 표현>에서 실시한 고학년 멘토의 첨삭, 첨삭에 근거한 담당교수의 면 대 면 상담, 그리고 학생의 고쳐쓰기라는 3단계 피드백 방식을 대상으로 한다. 한림대학교 <우리글상담소(Writing Clinic)>에서 Nice Care 사업의 일환으로 진행한 글쓰기 첨삭 멘토링 프로그램은 멘토 선발 → 멘토 대상 첨삭 교육 워크숍 → 멘토의 첨삭(1,2차) → 담당교수진의 1:1 상담 → 글 고쳐 쓰기, 멘티 대상 만족도 조사 순으로 진행되었다. 첨삭 대상 글은 설명하는 글, 주장하는 글 2편이다. 먼저 첨삭과 상담, 고쳐쓰기에 대한 만족도 조사 결과 학생들은 글쓰기 능력 점검과 향상에 도움이 된다고 답했으며, 글쓰기 첨삭과 상담 횟수가 늘기를 희망했다. 학생들의 만족도가 가장 높은 항목은 글 수정하기였다. ‘글 수정하기’가 학생들의 만족도가 높은 것은 글쓰기 멘토의 첨삭프로그램과 담당교수의 상담과 연동하여 진행하였기 때문이다. 다음 장에서는 글쓰기 멘토 교육의 내용과 실제 첨삭 사례를 제시하였다. 실제 첨삭 사례에서 나타나는 부실한 점을 보완하고, 첨삭의 신뢰성을 높이기 위해 담당 교수의 상담 피드백이 진행되었으며, 주로 주제의 일관성과 명확성, 글의 구성 및 단락 안배와 관련하여 개선방안을 제시하는 데 초점을 맞추었다. 멘토링 프로그램은 글쓰기의 전문성을 담보한 인력 확보가 어려운 상황에서 비롯된 대안이다. 하지만 첨삭주체의 자질, 첨삭과 상담 주체가 다른 데서 빚어지는 난점 등이 문제로 남는다. 첨삭 멘토들의 첨삭 내용 및 질에서 나타난 편차를 줄일 수 있는 첨삭 지도 교육을 지속적으로 하고, 학생들의 글 고쳐쓰기가 좀더 적극적으로 이루어질 수 있는 방안을 모색하는 것이 과제로 남는다.


This thesis intends to show the effect of writing education which is focused on the process, and presents the example of redraft(or rewriting) through the results of survey. The object of this study is the third stages of writing feedback -the upper grades student’s correction of composition, teacher’s man-to-man consultation, and student’s rewriting-which is practiced by mentoring program in Hallym University <Writing Clinic>. The mentoring program was progressed as follows. The recruit of mentor → workshop → mentor’s correction of composition → teacher’s man-to-man consultation → student’s rewriting and survey toward student. The students replied that the mentoring program helped the check and improvement of themselve’s writings, and wanted the more corrections and consultations. The best satisfied parts are ‘making outline’, ‘rewriting’. Because it is acted and related with the correction and man-to-man consultation. At next chapter, contents of writing mentor’s workshop and examples of correction about writings is presented. Specially, The teacher’s consultation could supplement and enhance the reliability of correction and the actual consultation was focused on the coherence and clearness of thesis, and construction or paragraph. This program was the alternate choice which is caused by the absence of specialist about writing program. However, the qualification of mentor and the separation between correction and consultation must be supplemented. It is needed that the workshop for the mentor and student’s positive will about rewriting must be enhanced.