초록 close

본 연구는 유아놀이지도 교과목에 팀 기반학습을 적용하여 학습자의 학습태도, 학습동기, 학업적 자기효능감을 측정하고 이를 분석하여 예비유아교사의 질을 향상시키기 위한 방향을 제시하고자 하였다. 연구대상은 B광역시에 소재한 D 전문대학교 유아교육과 2학년 재학생으로, 집단의 동질성 검증을 확보한 실험집단 80명, 비교집단 76명 총 156명 이었다. 유아놀이지도 수업은 일주일에 3시간씩 15주 동안 시행되었으며 비교집단 역시 동일 교육과정으로 운영되었다. 연구결과는 첫째, 집단과 시기간의 상호작용 효과에서 유의한 차이가 나타나지 않아, 예비유아교사들에게 학습태도를 증진시키지는 못한 것으로 나타났다. 둘째, 학습 동기는 실험집단에서 유의한 차이가 나타나, 팀 기반 학습을 실시한 집단이 전통 강의식 수업집단보다 학습동기변화에 더 큰 영향을 주는 것으로 나타났다. 또한 집단과 시기간의 상호작용 효과에서 유의한 차이가 나타나 팀 기반 학습은 학습동기를 불러일으키는데 효과적이라 보여 진다. 셋째, 학업적 자기효능감의 변화는 실험집단과 비교집단에서 모두 유의한 차이가 나타났다. 결론적으로 팀웍의 중요성을 인식하며 협동심을 키워 나갈 수 있을 때 학습태도도 증가될 것이라 사료된다. 또한 팀 기반 학습은 학습에 대한 주의력과 만족감을 경험하면서 학습동기를 유발시키는 것으로 밝혀졌으며, 학업적 자기효능감을 향상 시킬 수 있음을 입증하였다. 따라서 팀 기반 학습을 통해 다양한 상황에 능동적으로 대처할 수 있는 문제해결을 위한 기회제공의 교육이 절실히 필요하겠다.


The purpose of this study was to present the direction which is improving the problem solving ability of pre-service early childhood teachers by analyzing learning attitude, learning motivation, academic achievement on Team-Based Learning applied preschooler play in early childhood education. The objects of study was 156 students those who have major in early childhood education attending D community college in B city. Play in early childhood education class was progressed 3 hours a week for 15 weeks. The results of this study as follows; first, Team-Based Learning didn't improve the learning attitude of pre-service early childhood teachers because there is no difference in communication between period and group. Second, the group applied Team-Based Learning gave more impact to learning motivation difference than previous teaching class, because learning motivation had a meaningful difference. Third, because of difference between the objects of study and non- object of study, both Team-Based Learning and previous teaching class gave impact to the academic achievement. In conclusion, the more students notice that importance of team work, the more they have better learning attitude. Share and active attendance by giving a role and having a praise relay will improve learning motivation. Academic achievement will have positive effects when accomplishment degree is improved by Team-Based Learning. So, Teachers need practical education through Team-Based Learning which provide them with opportunities to solve various problems.