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이 연구에서는 청소년의 진로준비행동이 진로개발역량에 미치는 영향과 또 다른 요인으로 사회적 지지의 매개효과를 알아보고자 하였다. 이를 위해 서울 및 경기지역에 위치한 청소년기관을 이용하는 중·고등학생 248명을 대상으로 조사를 실시하였다. 청소년의 진로준비행동이 진로개발역량에 미치는 영향과 사회적 지지의 매개효과를 살펴보기 위하여 확인적 요인분석과 구조방정식의 매개모형분석을 통해 검증하였다. 또한 간접효과인 매개효과는 정상분포를 가정할 수 없으므로 Bootstrap을 사용하여 간접효과의 유의성을 검증하였다. 연구결과 청소년의 진로준비행동과 진로개발역량의 관계에서 사회적 지지는 부분매개효과가 있음을 알 수 있었다. 이와 같은 결과를 통해 청소년을 대상으로 하는 가족과 학교 및 지역사회의 지지가 더 활성화 될 필요가 있다. 특히 지역사회 지지에 힘입어 진로준비 행동이 구체적으로 이루어진다면 진로개발 역량은 더 가속화되어 청소년이 성인기에 진입하는 시점에서는 자신의 역량에 합당한 직업과 진로결정을 할 수 있으리라 예측할 수 있다.


The purpose of this study was to examine the influence of adolescents' career preparation behavior upon career development competency, and the parametric analysis of social support as another factor. For this, a survey was carried out targeting 248 middle․high school students who use youth institutions where are located in Seoul and Gyeonggi region. To examine the influence of adolescents' career preparation behavior upon career development competency, the test was performed through the confirmatory factor analysis and the mediation model analysis of structural equation. Also, the mediating effect, which is indirect effect, cannot presume normal distribution. Thus, significance of indirect effect was verified by using Bootstrap. As a result of research, the experience related to adolescents' career preparation behavior and the adolescents' career development competency had the social support could be known to have partial mediating effect. Through these results, the support of family, school, and community needs to be more activated targeting adolescents. Especially when career preparation behavior is specifically formed by virtue of community support, the career development competency will be more accelerated. Thus, at the point of time that adolescents enter adulthood, they may be expected to be likely able to decide on job and career appropriate for own competency.