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청소년활동은 청소년활동지도자와 청소년 간의 관계에서 이루어지기 때문에 청소년활동과정에서 지도자의 리더십 현상을 피하기 어렵다. 이런 리더십 현상이 불가피하다고 할 때, “청소년활동지도자에게 적절한 리더십은 무엇일까?”라는 문제가 제기된다. 이에 대한 답을 찾기 위해 본 연구는 진행되었다. 답을 찾는 과정으로, 먼저 청소년활동의 성격을 분석하였다. 청소년활동의 성격에 따라 청소년활동지도자의 리더십이 발휘되어야 할 것이기 때문이다. 청소년정책의 흐름, 청소년 관련 법, 청소년학자들의 개념 정의, 청소년활동에 관한 경험연구를 검토한 결과 청소년활동은 교육활동의 성격을 지니고 있었다. 그런 다음에 선행연구에 나타난 청소년지도자의 리더십 유형이 이런 청소년활동의 성격에 부합되는지를 검토하였다. 선행연구에 나타난 청소년지도자의 리더십 유형은 특성론적 리더십, 행위론적 리더십, 상황론적 리더십, 거래적 리더십, 변혁적 리더십, 감성적 리더십, 서번트 리더십 등이었다. 이런 리더십 유형들은 교육적 성격을 지니는 청소년활동을 지도하는 청소년지도자의 리더십으로는 조직목표를 달성하기 위해서 인적 자원으로서 조직구성원을 동원하려고 한다는 점에서 기본적인 한계가 있었다. 이 한계를 극복하기 위한 대안으로 공감적 리더십을 제안하였다. 공감적 리더십은 내면적 만남과 이해, 공명을 바탕으로 개별 인간 자체의 변화를 꾀하는 공감을 핵으로 행사되는 리더십으로 공감이 지니는 교육적 기제를 활용하는 것이다. 공감적 리더십은 관조적 관찰, 개방성, 상상력, 감성지능, 의사소통, 배려와 지원, 공감문화형성 등을 구성요소로 한다.


Youth activities are done on the relationship between youth workers and youth, so the leadership phenomena of youth workers are difficult to avoid. If this leadership phenomena are inevitable, problem such as “What is the proper leadership to youth workers?” arises. This study was carried out to find the answer for this problem. First, the nature of the youth activities was analyzed in the process of finding the answer. This was because the leadership of youth workers depending on the nature of youth activities will have to be exercised. After reviewing the flow of youth policies, the laws related youth activities, scholars' concepts of youth activities, the empirical studies on youth activities, the result was that the nature of the youth activities is educational. Then, it was examined whether the leadership types of youth workers in the previous studies was consistent with the nature of youth activities, or not. The leadership types such as traditional leadership, transactional leadership, transformational leadership, primal leadership and servant leadership in the previous studies had limitation. An alternative to overcome this limitation was proposed. It's empathic leadership based on the empathy. The empathic leadership take advantage of the educational mechanisms of empathy.