초록 close

본 연구의 목적은 국내 20대에서 30대 여성 라이더들의 기초사항, 라이딩복에 관련된 태도 및 구매 특성, 선호도, 개선사항을 파악하여 라이딩복 디자인 방향을 제시하는데 기여하고자 한다. 대구‧경북에서 활동하는 라이딩 관련 인터넷 카페 동호회 중 회원수가 많은 3곳을 임의 추출하여 라이딩을 즐기는 20대에서 30대의 여성 라이더 230명을 대상으로 설문조사를 행하였다. 분석결과, 라이딩의 행동실태에서 동기는 건강상의 이유가 가장 높게 나타났으며, 일수는 전반적으로 일주일 동안 4~5일이, 경력에서는 2~3년이 가장 높게 나타났다. 구매형태에서 상품정보원은 매장에서 얻는 것이 가장 높았으며, 경비는 전반적으로 15~30만원이, 구입 장소는 아울렛이 가장 높게 나타났다. 구매 시 고려사항은 기능성 소재를 선호한다는 것이 가장 높게 나타났고, 사무직의 경우 일상복 착용 디자인을 선호하는 경향이 높게 나타났다. 선호도로 재킷 형태는 ‘스탠드칼라에 탈부착’이 되는 형태가, 바지 허리는 ‘옆(부분적) 고무 밴드’ 형태가, 바지 밑단에서는 ‘아래로 좁아지는’ 형태가 가장 높게 나타났다. 라이딩복 업체 현황조사에서는 국내외 업체를 골고루 표집 한 20대에서 30대를 타겟으로 한 판매업체 10개로 선정하였다. 이중, 모든 업체에서 익스트림 라인은 포함하고 있었으나 시티웨어나 캐주얼라인은 모든 업체에서 구분을 하고 있지 않았다. 이는 최근 급증하고 있는 일반인의 비전문 라이더의 비율이 더 높은 실정임에도 불구하고 캐주얼이나 시티웨어라인의 생산이 부족하다는 것을 알 수 있다. 계절별 판매량은 전반적으로 봄에는 바람막이재킷, 여름에는 땀 배출과 동시에 건조속도가 빠른 티셔츠, 가을에는 간절기용 바람막이재킷, 겨울에는 보온성이 뛰어난 플리스 원단 재킷, 바지가 판매량이 높게 나타났다. 개선 사항으로는 일상복 겸용이 가장 높게 나타났다. 이처럼 소비자 실태 조사 및 판매업체의 전체적 면담내용을 살펴보았을 때, 20대에서 30대 여성을 위한 일상복 겸용이 가능한 시티 라이딩복 개발이 필요함으로 사료된다.


The purpose of this study is to figure out the attitudes, purchasing habits and preferences of female riders in their twenties and thirties to develop a riding suit design and suggest new design patterns based on their needs. As a result, the first and most important reason why they started riding was for good health. The majority of people enjoyed riding 4 to 5 days a week and had been riding for 2 to 3 years. Their set expense was generally 150,000 to 300,000 won and the shopping place was mainly outlets. The first consideration when they purchase a riding suit was whether the materials were functional, and in the case of women who have white collar jobs, they had a strong tendency to wear designs similar to everyday dress. This indicates that women with white collar jobs want to enjoy riding right after work and not change from uncomfortable official suits to everyday casual dress. In case of riding jackets, there was a highest preference for a detachable hood with a stand collar, and in case of the waist portion of riding pants, lateral rubber band pattern with thin-bottomed trousers were the most preferred. For the riding clothing distributors survey, first, ten companies that target consumers in their twenties and thirties were selected. All the manufacturers had an ‘extreme line’, but not all the vendors had a ‘city sporty wear’ or ‘casual line’. As mentioned, the results of this study figured out the attitudes of female riders in their twenties and thirties and their purchasing habits and also their preferences, to develop a riding suit design based on their needs and suggest new design patterns.