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본 연구는 국제적인 금시세와 국내 금시세가 폭등하고 있는 현시점에서 지금까지의 국내 주얼리 시장은 순금(24K), 18K, 14K 등 고 품위의 Gold를 사용하였다. 주얼리 시장은 계속되는 불경기의 여파와 제조 의욕 상실 및 제작 단가의 상승으로 많은 어려움과 매출 감소, 지속적인 시장 축소를 겪고 있다. 그러므로 본 활성화 방안은 세계적으로 Gold 가격의 상승으로 인해 고품위 Gold(24K, 18K, 14K) 주얼리 제품의 시장이 감소함으로써, 이를 대처 할 수 있는 저 품위 Gold(12K이하)의 저가 주얼리 제품을 개발하여 주얼리 시장을 활성화하는데, 하나의 방법론으로서 제시하고자 한다. Gold 주얼리의 인식변화(환금성→패션)와 금값 상승에 따라 소비자들이 구매에 부담을 느끼는 요즘 금의 가치는 유지하면서 합리적인 가격으로 고 품위 Gold(18K, 14K)보다 뛰어난 볼륨으로 디자인의 가능한 실속적인 저 품위 Gold(12K이하)제품의 개발과 활성화가 시급하다고 하겠다. 현재 주얼리 시장을 대별해 보면 예물 주얼리 디자인과 패션 주얼리 디자인 시장으로 양분화 되어 있다. 예물 주얼리 디자인 시장은 다이아몬드와 큐빅 지르코니아, 유색보석 시장으로 구분되어 있고 또한 패션 주얼리 디자인 시장은 14K, 은제품이 주축으로 되어 있다. 이에 주얼리 시장을 저 품위 Gold(12K이하)로 세분화하여 주얼리 시장을 다변화 할 필요가 있다고 본다. 최근 주얼리 시장은 금값이 상승으로 인해 고가 예물 시장과 저가의 액세서리 시장으로 점점 양분화 되어가고 있고 중저가의 주얼리 시장은 점점 축소되어 종로 및 귀금속 시장의 중저가 매장은 점점 줄어 들고 있다. 그러므로 현재(2012년 8월)의 금값 3.75g(1돈)의 약240,000원(도매가 기준)대로 제작 할 것을 저 품위 Gold합금(12K이하)으로 제작 시 제작단가(금값)를 약1/3로 줄여 72,000원으로 절약할 수 있어 중저가의 제품을 만들 수가 있다. 이러한 점에서 착안하여 본고는 소비자의 인식 변화와 내수 주얼리 시장의 활성화를 이루는데 그 목적을 둔다.


As for this study, at the current point of time that the international gold market price and the national gold market price are soaring, the domestic jewelry market has so far used gold in low grade such as pure gold (24K), 18K, 14K. The jewelry market is suffering great difficulty, reduction in sales, and continuous diminution in market owing to a rise in the manufacturing unit price. Hence, as to a plan for activation, the aim is to activate jewelry market by developing low-priced jewelry products in low-grade gold(less than 12K) available for coping with this because of reduction in jewelry product market with high-grade gold(24K, 18K, 14K) owing to a global rise in gold value. In these days, consumers feel burdensome for purchasing according to a change in awareness of gold jewelry (cash ability to fashion) and to a rise in gold value. It can be said to be imminent in development and activation of substantial low-grade gold(under 12K) products in design as far as possible with excellent volume more than high-grade gold(18K, 14K) in addition to rational price with maintaining gold value. In recent days, the jewelry market is being gradually divided into the high-priced wedding-present market and the low-priced accessory market owing to a ride in gold price. The low-and middle-priced jewelry marker is gradually reduced, thereby being slowly curtailed the low-and middle-priced shops in Jongno and jewelry market. Therefore, as for manufacturing based on about 240,000 won(based on wholesale price) in gold value 3.75g(1 don) as of now(August 2012), 72,000 won can be saved by cutting the manufacturing unit price(gold value) given making it with low-grade gold alloy(less than 12K). Thus, the low-and middle-priced product can be made. Paying attention to this point, this study aims to achieve activation of jewelry market in addition to a change in consumers' awareness.