초록 close

본 연구의 목적은 지난 몇 년간 화두 되고 있는 근 미래 산업의 새로운 비전을 보여주고 있고 세계 각국의 나라들과 회사들은 새로운 성장의 동력과 신규 비즈니스로 경쟁적으로 로봇 분야에 투자를 하고 있고 일부 회사에서는 수익 모델로서 로봇을 활용하고 있는데 가정용 로봇으로서 활용이 가장 높은 분야가 청소 로봇이고 최근에는 기본 수준의 교육용 로봇으로 범위가 점점 넓어지고 있다. 이러하듯 근 미래에는 다양한 분야의 로봇들이 우리 주변에서 같이 생활 할 것이고 여기에는 Entertainment Robot, 교육용 로봇, 사람과의 감정을 교감하는 로봇 등이 큰 주류를 형성하게 될 것이다. 특히 고령화 사회에서의 Silver Generation용 로봇의 활용 가치가 매우 효용성 높고, 또한 사회적으로도 많은 부분에서 문제해결의 실마리를 줄 수 있을 것이다. 로봇 디자인 분야에서 자위성을 가진 인간과 대화하는 로봇은 상호간의 인터랙션을 고려한 디자인이 중요하며 이러한 로봇들의 출현 기에서는 점차 확대되고 중요한 요소가 될 것이다. 그리고 이제 갓 출시된 기본적인 개념의 로봇들이 초보 단계에서 로봇들이 인간들과 그 뜨거운 교감을 시작 하고 있다. 그 중에서도 상업화와 양산화 측면에서 소니의 aibo가 , 연구 부분에서는 일본의 혼다가 앞장서고 있고, 가전 시장에서는 Electronux, LG Electronics, Samsung 등의 청소 로봇이 앞서 나가며 그 중심에 있다고 할수 있다. 소니가 개발한 Aibo는 현재는 사업적 성과 측면에서 주춤하고있지만 사람 친화형 로봇 분야에서 상징적인 존재를 보여주고 있다. 이 소니의 Aibo가 잘 보여 주고 있지만 가정용 로봇에서 는 특히 사람과의 교감이 무엇보다 중요하며 이러한 측면에서 로봇 디자인에서 제일 중요한 요소로 자리 잡게 될 것이다. 현재까지의 로봇은 우리 주변에서 보여주는 막연한 불안감이 존재한다, 그 이유는 우리에게 보여주고 있는 로봇에 대한 긍정적적 측면 보다는 “터미네이터”, “아이로봇” 등에서 주는 부정적 이미지인 인류의 멸망이나 사람의 죽음 등 불안한 미래에 영향을 미치는 부분이 더 많이 기억되어 지기 때문이다. 어찌 보면 당연한 이야기겠지만 그래서 결국 인간을 위한 존재로서의 로봇이 그 시작의 기본에는 다분히 인간 중심적 사고에서 접근 한다면 사람과 로봇의 대화에서 인간에게 주는 편안함이나 어떻게 친근함을 줄 것인가를 배려하는 로봇 디자인이 서 아주 중요하다고 할 수 있다.


The main purpose of this study is to find new visions and prospects in near future robot industry. many companies and countries world wide is aggressively investing in the robot industry as it hold many potentials of mew business opportunity. some companies robot vacuum cleaner as their profit model since it is the most easily approachable/useful robot we could find in our everyday life and from that they are expanding their business to educational robots Like so, in our near future various robot will be easily found in our lives and take great roll in our entertainment, education, even emotional aspects. especially in our elderly society, robots for silver generation will be extremely useful and further more be a solution to our many social problems In robot design feild, the design of robots with self preservation ability that could share emotions and communicate with humans will need to consider the interactive design aspects in more detail as robots that are being produced recently are already sharing and interacting with humanism the commercialized and mass production field Sony's AIBO, In the research fiedl Honda's ASIMO and in the Electronic's field Electrolux,LG, and Samsung is considered the game leader currently. Sony's Aibo is not exactly a great business model but the fact that it interacts with human plays a great symbolic roll and shown from the Aibo's case, in the human use robot field, interaction will be more important feature in the future. Robots up to now are considered as danger and deeply in side people have a fear for them. It may be because people are more familiar with vicious robots such as Terminator or robot's from the movie 'i-robot' as seen these robots are visualized as powerful robots that are program to destroy and hurt human and people tend to remember these aspects more than their useful good abilities. This may be a natural point, as robots are built to server better use for human, it is very important that we program, build and design robots to better serve and consider humans interactively. This study shows how human emotion related studies are taking part in various placers and how emotion engineering, emotion design and emotion product is being more spread in to our lives quickly and how it affects the Brand awareness.