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본 연구는 특수교육 현장에서 수행되고 있는 중도 지적장애학생을 위한 특수교육과정 실행에 대한 특수교육 교사의 인식을 조사하고, 중도 지적장애학생을 위한 특수교육과정 실행에 대한 인식 영역 간의 상관 관계를 알아보는 데 목적을 두고 있다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 특수교육 교사의 중도 지적장애학생 교육과정 실행에 대한 인식은 특수교육 배치 유형에 따라 차이가 나타났다. 둘째, 특수교육 교사의 중도 지적장애학생 교육과정 실행 중 교사 내적 요인과 교사 외적 요인에 대해 특수학교 교사가 특수학급 교사보다 높은 실행 인식 수준을 나타내었고, 하위 요소에서도 특수학교 교사의 교육과정 실행 인식 수준이 높게 나타났다. 셋째, 특수교육 교사의 중도 지적장애학생 교육과정 실행 요인과 하위 요소들에 대한 인식은 모두 유의미한 상관을 나타내었다. 따라서 특수교육 교사가 중도 지적장애학생의 특수교육 배치 유형에 상관없이 교육과정을 해석하고, 수정하여 실행할 수 있도록 중도 지적장애학생의 교과 지도에 대한 요구와 교육과정, 교수 방법에 대한 이해를 높일 수 있는 현직 연수와 연구에 대한 지원이 지속적으로 제공되어야 하며, 이러한 지원은 배치 유형에 상관없이 교사 내적 요인과 교사 외적 요인이 함께 충족될 수 있도록 제공되어야 한다고 할 수 있다.


This study tends to research on special education teachers’ awareness of implementation of special curriculum performing on the field of special education for students of severe intellectual disabilities and on the correlation between the area of conducting that curriculum. The results of this research are as in the following. First, special education teachers are implementing curriculum for students of severe intellectual disabilities but there are some differences according to the types of placement. Second, the teachers of special schools show higher recognition of implementation about teachers’ internal factors and external factors among implementing curriculum for student of severe intellectual disabilities than the teachers of special classes of normal schools. Third, the correlations of curriculum factors of the students of severe intellectual disabilities and subordinate factors are significant. For operating the curriculum for the students of severe intellectual disabilities appropriately, it should be suitable for characteristic and needs of students of intellectual disabilities with educational environment and culture, social needs as well. For these, teachers need to improve their professionalism of capability for interpreting curriculum and competence of getting in-depth meaning of the curriculum. Furthermore, for implementing curriculum for students of severe intellectual disabilities, teachers need to keep a realistic possibility in view when they choose the contents of curriculum and proper supports should be provided for the students of severe intellectual disabilities regardless of their educational placement.