초록 close

경제의 글로벌화와 정주공간의 도시화로 인하여 자본과 인력이 지역적으로 편중되고, 투자효율이 낮은 지역은 산업공동화와 고용악화가 갈수록 심화되고 있다. 특히 지방 농촌지역은 인구감소로 인한 지역 공동화와 인구 고령화가 심화됨에 따라 지역의 활력저하로 공동체 붕괴현상이 일어나고 있다. 이런 지역적 상황을 고려하여 지역사회단위의 공동체회복과 지역의 사회적 약자를 지원하는 시스템을 구축하고 지역 활성화를 제고할 수 있도록 커뮤니티 비즈니스(Community Business: CB)와 사회적기업을 육성하기 위해 다양한 공공지원책을 시행하고 있다. 이에 공공지원이 갖는 의미를 살펴보고, 어떤 원칙에 의하여 공공지원이 이루어지는 것이 바람직한지, CB의 개념에서 제시한 육성 목적(공공성, 영리성, 지역성) 달성에 어떤 영향을 미치는지를 분석하였다. 이를 위하여 CB 및 사회적기업의 운영실적을 기초로 경제적 투자수익률(EROI)과 사회적 투자수익율(SROI)를 분석 평가하여 공공지원의 효과성을 검증하였다. 분석결과 경제적 수익률에 따르면 경북지역의 기업 매출 수익률이 크게 못 미쳐 영업활동이 상대적으로 부진하였다. 이 경우 공공지원이 기업의 영업활동에 차지하는 중요도는 그만큼 커지면서 공공지원의 기여도는 기업에 결정적이었지만 바람직한 공공지원이 이루어지지 못하고 있음을 나타낸 것이다. 사회적 수익률 역시 전국 평균보다 크게 낮아 공공지원에 비하여 고용창출 효과가 매우 취약함을 드러내고 있다. 경북지역은 대체로 지형적 특성, 인구과소, 고령화, 전통문화 보존 등 지역특성이 사회적 기업의 활동에 영향을 미치고 있으며, 특히 지역의 취약계층에 대한 배려와 기업의 성장 발전을 동시에 추진해야 하는 어려움을 안고 있어 경제적 성과를 올리기가 쉽지는 않을 것으로 보인다. 공공지원과 관련하여 기업활동에 대한 기여도의 높고 낮음을 따지는 것 보다 공공지원이 효율적으로 이루어지도록 하는 것이 더욱 중요하다. 이를 위해서는 공공지원 대상기업에 대한 영업활동의 확장성 및 수익성과 고용창출성에 면밀한 검토가 필요함을 시사한다. 공공지원 방향이 기업활동 초기에는 직접적 지원이 효과를 발휘하겠지만 지속가능한 기업발전을 위해서는 간접적 지원을 통한 기업역량강화와 시장개척 및 새로운 사업개발에 대한 상시적인 지원을 강화하는 등 공공지원의 효율성을 높여야 한다.


Deindustrialization and low employment rate are deepening in a region where investment effciency is low, due to regional bias on capital and manpower caused by economic globalization and urbanization of settlements. There are many cases where regions with decreasing vitality are facing a community collapse, particularly in rural agricultural area where population is declining and ageing. Considering such regional situation, various public support policies are in progress to enhance regional vitalization for example. The Government utilizes the Community Business(CB) and promotion of social enterprise that aim for community recovery and to build a support system for the weak in the region. Thus the meaning of public support is explored and analyzed, if it is a necessary factor for regional vitalzation, on what principles should it be provided and what effect it has on achieving the promotion goals (publicness, commerciality, regionality) suggested under the CB. For the analysis, management performance of social enterprise and the CB were utilized as the basis and assessed Economic Return on Investment and Social Return on Investment to verify the effectiveness of public support. According to economic return, rate of return on sales in Gyungbuk area is substantially below the target thus sales activity was relatively stagnant. In this case, it shows the importance of public support in a company’s sales activity and even though such contribution was crucial for a company, the level of public support was unsatisfactory. Since social return is also considerably lower than national average rate of return, the effect of job creation is weak compared with the level of public support. In general, characteristics of Gyungbuk area such as physiographic feature, depopulation, ageing population, preservation of traditional culture etc. have an effect on social enterprises’ activity. Difficulty arises especially when both consideration to the vulnerable social group of the region and company’s growth have to be taken account simultaneously thus increasing economic performance appears to be challenging. It is therefore important that public support is given efficiently rather than discussing its’ level of contribution towards company’s activity and a thorough examination on public support target company’s expansion of sales activity and profitability, furthermore on job creation is necessary. Direct public support may demonstrate some effect in the beginning of company’s activity however for a company’s sustainable development, efficiency of public support needs to be increased by strengthening company’s capacity and expanding th market and business through continuous indirect support.