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The experimenter examined the effects of applying a contingent tact opportunity procedure upon the emission of vocal stereotypy on the subsequent occurrence of mands, and tacts emitted in a non-instructional setting for two middle school aged participants diagnosed with an Autism Spectrum Disorder (ASD). The dependent variables of this current study were the rate of the frequency of vocal stereotypy, tacts, and mands emitted during experimental sessions conducted in non-instruction settings. The independent variable was the implementation of a contingent tact opportunity procedure in which tact opportunities were delivered contingent on instances of stereotypy. A time delayed multiple baseline across participants design was utilized to analyze the functional relationship between the dependent and independent variables. The results showed that the contingent tact opportunity procedure effectively decreased stereotypy for both participants, and for one participant, showed more independent tacts and mands. These results provide evidence that skill developing procedures can effectively treat stereotypy.


본 연구에서 음성 상동행동이 발생할 때마다 유관적(contingent)으로 제공되어지는 택트 기회가 자폐성장애 중학생의 음성 상동행동변화에 미치는 영향을 분석하였다. 각 연구세션에서 발생하는 음성 상동행동의 발현 회수를 기초선과 중재선에 걸쳐 종속변인으로 측정하였으며, 부가적으로 독립적 택트 및 맨드의 발현 회수를 측정하였다. 또한 본 연구에서 실험 참가자가 음성상동행동을 보일 때 마다 유관적으로 택트 기회를 제공하는 중재절차인 ‘유관적 택트 제공 절차(Contingent Tact Opportunity Procedure)’가 독립변인으로 사용되었다. 2명의 자폐성장애 중학생이 본 실험에 참가하였으며, 독립변인과 종속변인의 기능적 관계를 증명하기 위해 지연된 대상자간 ABAB설계법이 사용되었다. 실험 결과에 따르면 ‘유관적 택트 제공 절차’ 중재기에서 모든 실험 참가자의 음성 상동행동이감소하는 결과를 보여주었다. 또한 1명의 실험 참가자는 중재기 동안 더 많은 독립적 택트와 맨드를 발현하였다.