초록 close

이 연구의 목적은 사립유치원 관리자의 통합교육에 대한 인식 및 그들이 인식하는 통합교육 개선방안을 알아보는 것이다. 이를 위하여 대전 시내 사립유치원 관리자 10명과 반 구조화된 면담지를 사용하여 개별면담을 실시하고, 면담결과를 기초로 유치원 관리자의 통합교육에 대한 인식 및 효과적인 통합교육을 위한 개선방안을 알아보았다. 모든 개별 면담 자료는 녹음되고 전사되었으며, 전사된 자료는 질적 분석 방법의 하나인 연속적 비교법의 단계에 따라 부호화되고 유형화되었다. 연구결과 4개의 주제와 9개의 부주제가 도출되었다: (1) 통합교육에 대한 인식, (2) 통합교육의 어려움, (3) 통합교육의 효과, (4) 통합교육 활성화를 위한 개선방안. 도출된 각 주제를 중심으로, 사립유치원에서 효과적으로 장애유아를 교육하기 위한 다양한 지원 방안들에 대해 논의하였다. 마지막으로 연구의 제한점 및 향후 연구에 대한 제언을 하였다.


The purpose of this study was to examine the perception and improvement plan for inclusive education of private kindergarten administrators. For this purpose, 10 administrators at private kindergartens were individually interviewed, and the perception and improvement plan for inclusive education were investigated based on the interviewed data. All interview data were recorded and transcribed. In addition, transcribed data were coded and classified through a constant comparative method. Four themes and nine subthemes emerged: (1) Perception of inclusive education, (2) Difficulties of inclusive education, (3) Benefits of inclusive education, and (4) Improvement plans for inclusive education. Based on the uncovered themes, various means of support for those who seek to integrate young children with disabilities into private kindergartens were discussed. Finally, the limitations of this study and future directions for research in this area were presented