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Communities for lifelong learning have, in recent years, seen diversification and boundary crossing. Such a transformation has required a new understanding of community and leadership. Existing theoretical discussions, however, are inadequate at explaining the various emerging communities and their practice for lifelong learning. Hence, this study aims to provide practical and academic implications concerning lifelong learning by examining community leadership and cultural-historical activity theory(CHAT). Community leadership as another approach to leadership emphasizes the role and social learning of diverse stakeholders beyond a hierarchical leader-centered approach. A fresh viewpoint to lifelong learning is gained by considering community leadership as a relational capacity-building process through resolving differences and conflicts among stakeholders. The literature on community leadership, however, is still limited, failing to provide a concrete framework to review community leadership, as well as a clear viewpoint on community. By contrast, through the notion of activity as a unit of analysis, CHAT offers a theoretical framework that could produce a rich understanding of community leadership and lifelong learning. Some empirical studies have verified that CHAT is useful in understanding community leadership and lifelong learning by identifying community and revealing contradictions influencing community leadership. Therefore, the viewpoints of community leadership and CHAT could contribute to injecting expanded meanings into lifelong learning occurring in various community contexts in Korea.


최근의 평생학습 공동체들은 제한적 경계를 넘어 다양한 양상을 보이고 있다. 이러한 변화는 평생학습에서의 리더십과 공동체에 대한 새로운 관점을 요구한다. 하지만 기존의 이론적 논의들은 새롭게 등장하는 평생학습을 위한 공동체들과 그 안의 현실을 설명하는데 역부족이다. 따라서 본 연구의 목적은 공동체 리더십과 문화역사적 활동이론에 대한 검토를 통해 평생학습에의 실천적, 학문적 시사점을 도출하는 것이다. 리더십에 대한 또 다른 접근 방법인 공동체 리더십은 리더 중심의 위계적 접근방식을 벗어나 평생학습에 참여하는 다양한 이해관계자들의 역할과 사회적 학습을 강조한다. 이해관계자들 사이의 차이와 갈등의 해결을 통한 관계적 역량구축 과정으로서의 공동체 리더십은 평생학습 분야에 신선한 관점을 제공한다. 그러나 공동체 리더십에 관한 문헌들은 공동체 리더십을 검토하기 위한 구체적 틀과 공동체에 대한 명확한 관점을 제시하지 못하고 있다. 이에 반해, 문화역사적 활동이론은 분석단위인 활동이라는 개념을 통해 공동체 리더십과 평생학습에 대한 풍부한 이해를 가능케 하는 이론적 틀을 제공한다. 몇몇 실증연구들은 문화역사적 활동이론이 공동체의 개념을 구체화하고, 공동체 리더십에 영향을 미치는 모순들을 밝혀내며, 이를 통해 평생학습을 이해하는데 유용하다는 것을 증명하고 있다. 따라서 공동체 리더십과 문화역사적 활동이론의 관점들은 한국사회의 다양한 공동체적 맥락에서 일어나는 평생학습에 확장적 의미들을 부여할 수 있다.