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소외란, 수업상황에서 타자와 교육적 관계를 맺지 못하는 상태이며, 수업에서 소외된 대상은 주변을 새롭게 해석하고 실천하는 의미 있는 관계를 형성하지 못한다. 학교스포츠클럽 참여자는 운동능력이 부족한 학생, 비만학생까지 포함한 일반학생들이다. 하지만 대회참여라는 특성 때문에 운동능력과 체력이 우수하지 않은 학생, 비만학생은 참가자 선발부터 소외될 수밖에 없다. 이에 본 연구는 학교스포츠클럽대회에서 소외된 비만학생, 운동능력과 체력이 우수하지 않은 학생 6명을 대상으로 학교스포츠클럽 국민건강체조 활동의 교육적 의미를 탐색하였다. 그들의 면담 자료를 토대로 다음과 같이 해석하였다. 첫째, 연구 참여자들은 부족했던 끈기와 자신감을 `나도 할 수 있다`라는 자부심으로 향상시켰고, 친구로부터 놀림 받은 마음의 상처는 더 이상 상처 받지 않는 몸이 될 가능성으로 마음의 상처를 치유하는 자기치유과정을 경험하였다. 둘째, 교사에 대한 두려움은 고마움과 미안함이 공존하면서 친밀감으로 변했고, 신체적 고통의 수반은 타인과의 공감을 통해 협동과 배려로 관계맺기의 과정을 경험하고 있었다. 셋째, 학교스포츠클럽 국민건강체조는 생활 속에서 다른 스포츠 활동과 대상으로 특수전이가 이루어졌고, 학교폭력의 피해자는 교사와 동료의 도움으로 자기치유, 관계맺기를 생활 속에서 실천하고 있었다. 후속연구에서는 비만학생, 운동능력과 체력이 부족한 학생을 대상으로 학교스포츠클럽을 경험하면서 그들의 변화과정에 초점을 둘 필요가 있고, 생활에서 적용할 수 있는 단서와 대안 프로그램을 진행할 필요가 있으며, 피해학생의 변화를 중장기적으로 파악할 수 있는 종단적 연구가 이루어져야 할 것이다.


Student alienation occurs when students cannot connect with other students. These students have a tendency to interpret their environment differently, as they are unable to create meaningful relationships with their peers. This paper was written within this context in order to explain how these students (who are overweight and nonathletic) can overcome self-esteem and other social issues through their participation in sports clubs. But overweight and nonathletic students are oftentimes excluded. This paper looks at six students who were excluded due to being overweight or nonathletic and the positive effects that resulted from their participation in exercise programs. Firstly, the students in the study went through a psychological healing process after participating. After seeing physical changes and anticipating more, the students (who were bullied due to their bodies before) no longer felt inferior. They also experienced an improvement in perseverance and self-confidence. Secondly, the students were also able to establish meaningful relationships with other people. The fear that they initially felt towards their teachers disappeared, as they formed stronger bonds with them; they also felt closer to each other and were more cooperative due to their similar pasts. Thirdly, the participants applied what they learned from the sports clubs to different sports; and, victims of school violence were able to improve their social relations through support from their teachers and peers. Future research needs to focus on the impact of schools' athletic programs on overweight and nonathletic students. In addition, alternative health programs, which can be used by students in their everyday lives, need to be implemented.