초록 close

이 연구는 자기주도적 학습능력의 향상에 영향을 미치는 요인들에는 어떤 것들이 있을지 살피고자 하였다. 대도시 저소득층 중학생들을 대상으로 자기주도적 학습능력에 영향을 미치는 심리적 요인들과 외생적 변인의 관계를 모형으로 수립하기 위해 성취목표 지향성, 학교 밖 교육이 학업태도를 매개로 자기주도적 학습능력에 영향을 미친다는 가정을 구조방정식 모형(SEM)을 통해 검증하였다. 또한 잠재평균분석(LMA)을 통해 구인된 요인들 간에 유의미한 남녀 차이가 존재하는지도 살폈다. 연구 결과, 학교 밖 교육은 남녀 집단 모두의 학업태도와 자기주도적 학습능력에 영향을 미치지 못하는 요인으로 나타났고, 성취목표 지향성은 남녀 학생의 학업태도와 자기주도적 학습능력에 통계적으로 유의한 영향을 주었다. 남녀 학생의 학업태도는 모두 자기주도적 학습능력에 영향을 미치는 요인이었으며, 성취목표 지향성은 학업태도를 매개로 자기주도적 학습능력에 긍정적인 영향을 주었다. 이러한 인과관계의 경로는 남학생이 여학생에 비해 더 높은 설명력을 나타냈다. 이 연구결과를 통해 학교 밖 교육의 기능 개선과 자기주도적 학습능력의 향상 전략에 대한 시사점을 제시하였다.


The purpose of this study is to examine middle school students' characteristics which influence the self directed learning ability. Based on the learning psychology theory, we analysed how learners's characteristics would affect the self directed learning ability in middle school. Participants of this study consist of 1,600 middle school students of low income families in the major urban cities, Korea. Through structural equation modeling(SEM), we examined how achievement goal orientation, Exterior school education activities, and school learning attitude would influence learner's self directed learning ability. The results showed achievement goal orientation via school learning attitude influenced learner's self directed learning ability in male and female students wheres these variables appeared to be not influenced by exterior school education. This result imply exterior school education need to be considered further restructuring. Through latent mean analysis(LMA), gender differences were examined. Male students appeared to have higher levels of achievement goal orientation, school learning attitude, and self directed learning ability than female students. The result imply we need to consider the gender difference intensively to guide middle school low income students for facilitating self directed learning ability. Female students with lower levels of achievement goal orientation and school learning attitude, and with lower levels of self directed learning ability need to have a initiative of learning.