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이 글은 1970, 80년대 진보적 예술문화운동의 매체 선택 양상과 그 효과를, 연극운동, 노래운동, 영화운동을 중심으로 살펴보는 글이다. 흔히 진보적 예술문화운동에 대한 관심은, 사회현실에 대한 진보적 시각을 담은 작품 자체, 혹은 시위 현장에서 선동적 효과를 발휘하는 효용성에만 모아져 있었다. 그러나 이 두 가지를 모두 가능하게 한 원인 중의 하나는 매체였다. 즉 연극운동, 노래운동, 영화운동은, 기존 주류 예술계의 매체와는 다른 매체를 선택함으로써 예술운동의 성과를 만들어낼 수 있었다. 연극운동은 상설극장이라는 매체를 버리고, 수용자의 일상 공간에서 이루어지는 관객 참여적인 연극인 마당극을 중심으로 발전하였고, 노래운동은 대중가요의매체였던 LP 음반을 버리고 구전의 유통으로 형성된 민중가요를 그 기반으로 하였다. 이 두 경우가, 기존의 주류 매체를 거부하면서 좀 더 원초적인 작품 전달 방식을 선택한 것이라면, 노래운동의 카세트테이프와 영화운동의 비디오테이프 활용은 새로운 매체를 적극적으로 활용한 경우이다. 카세트테이프와 비디오테이프는,재생 기기가 대중적이며 소규모 제작이 쉽다는 공통점을 지니고 있었다. 이렇게 주류 예술계와 다른 매체를 선택함으로써, 이들 예술문화운동은 정치권력의 검열과 자본이 요구하는 상업성으로부터 자유로운 진보적 작품을 생산하고보급할 수 있었다. 또한 연극 공연장 등에 접근하기 힘든 노동자와 농민 등 하층민을 수용자로 끌어들였다. 이들 매체는 수용자의 적극성과 집단성을 고양시켜 작품에 대한 적극적 수용태도를 이끌었고, 더 나아가 수용자 스스로 대항적 텍스트를생산하도록 추동하였다. 그럼으로써, 이들 활동은 예술문화운동의 열기가 가라앉은 1990년대 중반 이후에는, 예술에 대한 검열 철폐, 기존 예술시장의 자본으로부터 자유로운 독립 생산자의 입지 강화 등, 예술문화 전반의 구조적 변화를 만드는힘으로 작용했다.


This paper is to review what kind of media the progressive art and culture scene employed and how effective they were in the 1970s and 80s, focusing on theatre, song and film movements. Often, the interest of progressive art and culture movements has been a) how the works of art express progressive view on social reality or b) how effective they are in executing agit-prop purposes at the demonstration. However, what make both of them possible are the media in themselves. In other words, it means theatre, song and film movements can come up with results of art movement by employing different media from those of the established mainstream art scene. Theatre movement threw away the conventional (media of) theatre space and embraced Madang theatre which encouraged the audience participation and occurred in their daily spaces, and song movement dumped LP records- the media of popular songs then- and chose folk songs which were formed and spread by oral tradition. While these movements refused the conventional media of the mainstream, song and film movements in their part aggressively accepted new media of cassette and video tapes. Cassette and video tapes were similar as they were economic sound and image reproducing devices and could be easily manufactured in small scale as well. By choosing different media from the mainstream art scene as mentioned above, these art and culture movements could produce and distribute progressive works of art which were free from the censorship of political power and were untainted by the commercialism demanded by capital. They also attracted as an audience lower class people such as laborers and farmers who had difficulty frequenting theatre spaces before. These media helped them receive the works of art more actively by solidifying their initiative and collectivity, and furthermore encouraged them to produce their own counterpart texts. By doing so, these actions have worked as a power in bringing out a structural change across art and culture scenes by abolishing the censorship on art and empowering independent producers free from the existing art market capital since the mid-1990s when art and culture movements lost their momentum.