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이 논문은 穌齋 盧守慎(1515~1590)의 만년기 한시를 중심으로 소재의 사상과 시의 연관성을 고찰한 것이다. 소재는 王守仁의 『傳習錄』을 수용하여 새로운 심성론과 공부론을 제기하였던 우리나라 최초의 陽明學者이다. 소재는 양명학을 수용하여 새로운 사상을 제기하였던 것과 마찬가지로 시에 있어서도 조선 전기에 유행하던 상투적인 宋詩風이나 宣祖 대부터 유행하기 시작한 섬약한 唐詩風에서 벗어나 破格적인 형식의 難解詩를 주로 창작하였다. 소재는 낯선 고사와 파격적인 시어들이 대거 등장하는 奇拔한 시를 창작하여 정치현장에서는 지친 소처럼 무기력하고 인격 수양 면에서도 지지부진한 자신의 삶을 끊임없이 自嘲하고 自責하였다. 소재 시의 이러한 특징은 그의 양명학 사상과 밀접하게 관련되어 있다. 소재는 여러 시를 통해 朱子學의 格物 공부를 비판하고, 陽明學의 誠意 공부가 유가의 핵심적인 공부 방법임을 주장하였다. 그는 이러한 시들에서 책을 읽고 是非眞妄을 변별하는 데만 치중한 주자학의 공부방법을 통해서는 聖人은 될 수 없고 겨우 讀書人이 될 뿐이라고 비판하였다. 그리고 스스로는 일상에서 일어나는 意念을 바로잡아 본래의 선한 마음으로 되돌리는 誠意 공부를 통해, 마음에 부끄러움이 없는 自慊의 경지와 마음이 하고자 하는 대로 따라도 天理와 어그러지지 않는 聖人의 경지에 이르려고 하였다. 소재가 죽는 날까지 삶의 부끄러움을 노래한 것은 결국 자신의 마음에 비추어 부끄러움이 없는 성실한 삶을 살고자 한 지향에서 온 것이었다.


This paper presents an investigation into the ideology of materials and connections of poems in the Chinese poems of Sojae Noh Su-shin(1515~1590) in his later years. He was the nation's first Yangmyeonghak scholar that accepted Jeonseuprok by Wang Su-in and raised a new Shimseong and study theory. Just like he accepted Yangmyeonghak and raised a new ideology, he mostly created difficult poems in an unconventional form different from trite poems in vogue in the former half of Joseon. During his exile, he usually created long poems, in which he identified his poverty-stricken life with the impoverished life of common people and realistically described it, and short poems, in which he sang about his empty life in a tragic sentiment. After his exile was lifted, he held a high-rank position in the government as an old man and still created poems in a sorrowful sentiment. The previous studies understood those characteristics of his poems as the influence of the Ting style that tried to express one's emotions frankly and argued that his poetry was the pioneer of Samdangpa. This study discussed that he usually created a poem in the Song style that elaborated placed difficult authentic precedents and used unfamiliar poetic words that were rarely used in poetry. The study also maintained that his difficult poems reflected the Yangmyeonghak-based life attitude of the poet that made sincere efforts to reach an ideal state of personality where daily emotions and actions would match the natural law.