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본 연구는 중국의 TV 시장 및 LCD TV 시장을 분석하고 2009년과 2010년에 걸쳐서 일어난 중국 정부의 정책 및 중국 시장의 변화, 그리고 중국 현지 시장에 진출한 외국기업들에 대응한 중국 현지기업들의 대응 전략에 대한 탐색적 연구이다. 본 연구에서는, 그 이론적 토대로서 Dawar and Frost (1999)가 신흥시장의 기업들의 선진국 다국적기업에 대응하는 전략에 관한 2X2매트릭스를 수정/확장한 모델을 제시하였다. 본 연구는 일본과 한국을 비롯한 글로벌 기업들이 중국의 LCD TV시장에 진입하는데 대응한 중국 기업들의 전략을 살펴본다. 먼저, 세계 LCD TV 산업의 현황에 대하여 전반적으로 분석을 한 후 중국 LCD TV 시장에 대한 분석을 하였다. 이어 중국정부의 가전부문에 대한 중요한 수요진작 정책인 가전하향정책과 이구환신정책을 살펴보았다. 중국전자기업들이 양 정책하에서의 변화를 수정 확장된 모델을 통하여 분석하였다. 분석결과 중국기업들이 일본과 한국기업들을 제치고 LCD TV분야의 시장점유율 상위권을 모두 차지하였음을 알 수 있었다. 이어 간략하게 삼성전자의 중국 LCD TV 시장내에서의 위치를 살펴보았다. 본 연구는 중국진출을 계획하는 한국기업들에게 현지 정부의 정책이 경영성과에 미치는 효과에 대하여 실무적인 시사점도 제시하고 있다.


This study has analyzed how local firms in emerging economies plan and implement strategies to cope with the entry of foreign multinationals from advanced nations. This exploratory study first deals with the literature review concerned with the entry of global companies into emerging economies from the perspectives of local firms. Building on Dawar and Forst (1999), we propose an extended model to analyze the above strategies. We apply the above model to the LCD market in China. After having detailed the local government policies that have affected the competition in the above market, we have analyzed the strategies of Chinese electronics firms. These Chinese firms led the LCD TV market, followed by Japanese and Korean electronic companies. To note, Korean electronic firms were ranked below their Japanese counterparts in the Chinese market. We have then dealt with the current situations of Samsung as an example of a foreign multinational in the Chinese market, followed by brief conclusions.