초록 close

창의성은 모든 사람에게 잠재된 심리적 특성으로 교육에 의해 개발 가능하다. 때문에 미래인재의 핵심역량으로 주목받고 있다. 이에 창의성에 대한 연구는 창의성 발현에 있어서 인지, 인성 및 사회문화적 영향까지 그 영향 요인이 확대된 통합적인 관점에서 시도되고 있다. 본고는 미술가의 창의적 특성을 살펴보고 미술 교육적 시사점을도출하기 위하여 창의성으로 인정받은 대표적인 미술가를 대상으로 문헌연구를 기반으로 한 생애사 연구를 실시하였다. 그 결과 미술가의 창의성 발달단계는 재능 발견,예술계 입문, 작품세계 확립, 사회적 환원이라는 네 가지 단계로 분류되었다. 창의성의 발달을 가져오는 핵심 인성요인으로 강한 자의식과 자유에의 갈망이 확인되었으며,환경요인은 각 단계별로, 재능 발견기에는 가정환경, 예술계 입문기에는 멘토, 작품세계 확립기에는 지지그룹과 장소의 영향, 사회적 환원기에는 분야의 인정으로 나타났다. 이러한 미술가의 창의성 발달 요인 분석을 통해 얻을 수 있는 미술교육에의 시사점은 어린 시절 다양한 분야의 경험을 통해 자신의 재능을 발견할 기회와 적절한 교육및 지원을 제공하고, 개성을 드러낼 수 있는 수용적 교육환경을 통해 자신의 예술세계를 구축할 수 있는 강한 자의식을 형성하는 것이 중요하다는 것이다. 본 연구는 창의성을 다양한 요인의 상호작용 속에서 발달하는 대상으로 인식하고, 미술가의 창의성발달 요인을 인성요인과 환경요인 분석함으로써 미술교육 환경 구성을 위한 구체적인시사점을 얻었다는 점에서 연구의 의의를 갖는다.


The purpose of this study examined the nature of artist' creativity development and draw educational environment for potential artists. The researchers selected a creative artist, Marcel Duchamp and analyzed his life-long history through literatures. As a result, the creativity development was divided into four stages; searching talent, entering art community,establishing one's art world, and contributing to society. The core personality factors are strong self-consciousness and the desire for freedom. Environment included four main factors: home background, the existence of mentors, supporters, proper place to learn and do artistic activities. Educational environments for developing artistic creativity are to provide opportunity for discovering talent and suitable support, to form receptive mood for growing individuality. Through such educational environment,strong self-consciousness is expected to developed and it produces creative works and an ordinal aesthetic. The significance of this study is to recognize ‘creativity’ as a subject which can be developed with the interaction among diverse factors, and to imply on art educational atmosphere by analysing artist's creativity development factor on personality and environment.