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본 연구는 유치원 만 5세 유아들의 그림의 내용, 그림을 그리는 동안 나타나는 행동 특성, 그림그리기에 영향을 미치는 요인에 대해 문화기술적 연구방법으로 살펴보았다. 유아들이 자유선택활동 시간과 그림그리기 활동 시간에 그림 그리는 모습을 관찰하여 분석한 결과는 다음과 같다. 첫째, 유아들의 그림의 내용은 ‘상상한 것’, ‘경험한 것’, ‘아는 것’으로 나타났다. 둘째, 유아들이 그림을 그리는 동안 나타나는 행동 특성은 ‘그림에 대해 이야기하기’, ‘재도전하기’, ‘포기하기’, ‘모방하기’, ‘기술 연마하기’, ‘도움 주고받기’, ‘부담스러워하기’ 로 나타났다. 셋째, 유아들의 그림그리기에 영향을 주는 요인은 ‘또래’, ‘교사’, ‘일과’, ‘대중매체’로 나타났다. 본 연구는 그림은 유아의 지식, 경험, 흥미, 요구 및 생활세계를 반영하므로 유아를 이해하는 데에 중요한 자료로 인식해야 함과 그림그리기 활동에 내재된 교육적 가치를 이해하고, 유아들의 그림그리기 활동을 독려, 관찰 및 지도해야 함을 시사한다. 향후 다양한 맥락에서 이루어지는 유아들의 그림그리기 활동에 대한 연구와 다양한 유아 조형예술교육 활동에 대한 연구가 필요하다.


The purpose of this study was to understand the contents of children's drawing, children's behavior while they were performing drawing activities, and the factors that influenced the drawings by employing ethnographic research methods. The researcher observed children drawing during play time and drawing activity time. The results are as follows: First, the contents of children's drawing were classified by “imagination,” “experience,” and “knowledge.” Second, there were 7 types of children’s behavior shown while they were performing drawing activities: “talking about their artwork,” “retrying,” “giving up,” “imitating,” “training drawing skill,” “helping each other,” and “being under pressure.” Third, the factors that influenced the children's drawings were “friend,” “teacher,” “daily routine,” and “mass media.” The research suggests that drawing is very significant data to help with understanding children because they reflect children’s knowledge, experience, interests, and needs. It suggests that teachers should be aware of the educational value of drawing activities, and encourage, observe, and supervise children's drawing. Results also indicate areas for further research on young children's drawing activity within diverse contexts and on various instructional approaches in the visual arts for young children.