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이 연구는 들뢰즈의 철학에서 나타난 ‘배움’의 의미를 탐색함으로써 ‘의도성의 패러다임’을 벗어난 대안적 교육과정의 개념을 모색하기 위한 것이다. 들뢰즈는 배움을 ‘우연성의 원리’에 바탕을 둔 차이생성의 활동으로 규정한다. 들뢰즈는 배움을 한편으로는 새로운 사유를 촉발하는 ‘기호와 마주치는 활동’으로 정의하면서, 다른 한편으로는 존재가 끊임없이 새롭게 발생되는 ‘이념의 세계를 탐험하는 행위’로 정의한다. 들뢰즈의 배움에는 다음의 두 가지 측면에서 우연성의 원리가 함축되어 있다. ① 기호와의 마주침을 통한 배움은 ‘우연한’ 계기로, 그리고 ‘우연한’ 방식으로 일어나며, ② 이념의 세계를 탐험하는 학습자는 특정한 법칙에 의해서가 아닌 ‘우연의 법칙’에 의해서 변이한다. 들뢰즈 철학에서 추출한 배움의 의미와 배움의 우연성으로부터 본 연구는 다음의 세 가지 성격을 지니는 대안적 교육과정의 개념을 도출하였다. 첫째, 대안적 교육과정은 ‘새로움의 창조’를 교육의 목적으로, ‘낯선 문제제기적 사태’를 교육의 내용으로, ‘우연의 유희’를 교육의 방법으로 삼는 교육과정이다. 둘째, 대안적 교육과정은 모범/해를 동일하게 재현하는 ‘교육과정의 철로모형’보다 기호와의 우연한 마주침을 통하여 차이적인 배움의 길을 생성하는 ‘교육과정의 항해모형’에 따른다. 셋째, 대안적 교육 과정은 (‘공통성’이 아닌) ‘특이성’에 기반하여 ‘개인이 독특한 배움의 길을 생성하도록 배움의 과정을 다양하게 열어주는 것’으로 재개념화 되며, (‘직접교수’가 아닌) ‘간접교수’에 기반하여 ‘학생과 함께하는 교사의 배움 행위가 학생에게 가르침의 효과로 간접적으로 작용할 수 있는 문제제기적 장을 구성하는 것’으로 재개념화된다.


This study aims to devise an alternative conception of curriculum out of the intentionality by exploring the meaning of learning expressed in G. Deleuze's philosophy. Deleuze's learning is an activity of generating a difference or newness according to the principle of the contingency. Deleuze defines learning not only as an activity of encountering with sign that triggers off learner's thinking but also as an activity of exploring into the world of ideas where every being is in a constant genesis. Deleuze's learning implies the principle of the contingency. ① Encountering with sign breaks out 'accidentally', and ② the change that occurs in the world of ideas is 'accidental' variation. After exploring the meaning of learning and the contingency of learning in Deleuze's philosophy, the researcher drew an alternate conception of curriculum that has the following three characters. First, the alternate curriculum regards objective of education as 'creation of newness', contents of education as 'unfamiliar and problematical situation', means of education as 'play of contingency'. Second, the alternate curriculum has not 'railroad model of curriculum' but 'voyage model of curriculum'. The former emphasizes the importance of representing a correct answer, on the contrary the latter becoming a difference or newness. Third, the alternate curriculum is reconceptualized as 'to diversify processes of learning for each individual in order to make unprecedented ways of learning' by the method based on the 'singularity', and as 'to make the problematical situation where learning activities of the teacher with the student affect indirectly as the effect of teaching' by the method based on a 'indirect teaching'.