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타이어 파손으로 인한 사고를 사전에 방지하기 위해 개발된 TPMS(Tire Pressure Monitoring System)는타이어에 장착된 센서부로부터 전송된 데이터를 기반으로 타이어의 이상 유무를 디스플레이 장치에 표시하고운전자가 실시간으로 타이어의 온도, 압력 등의 정보를 수시로 파악하여 최적의 주행조건을 유지시켜주기 위한 안전보조시스템이다. 무선통신을 사용하는 TPMS는 측정된 데이터의 송수신 시 간섭이나 잡음으로 인해데이터 전송 시 수신 오류가 발생할 수 있다. 이러한 문제점을 해결하기 위해 스위칭(Switching), MVDR (Minimum-Variance Distortionless-Response), GSC(Generalized Sidelobe Canceler) 빔형성기(Beamformer) 등과 같은 간섭제거에 효율적인 대표적인 빔형성 기술들을 사용한다. 본 논문에서는 이 세 가지 빔형성기의 복잡도를 계산하여, 복잡도 성능 비교에 대한 수학적 근거를 제시한다. 컴퓨터 시뮬레이션을 통하여 본 논문에서고려된 세 가지 빔형성기의 복잡도 성능을 확인한다.


TPMS (Tire Pressure Monitoring System) is a safety assistant system to prevent the serious accident due to the damaged tire by the abnormal tire pressure. It is designed to transmit the measured data for pressure and temperature of tires from the sensor unit installed in each tire to signal processing unit installed in a vehicle. Based on the received information, a driver monitors the condition of tires using a display device, to maintain the optimum travelling condition. Since TPMS should employ the wireless communication technique, it may suffer from various interferences from external electrical or electronics devices. In order to suppress them, the beamforming techniques such as switching, minimum-variance distortionless-response (MVDR), and generalized sidelobe canceler (GSC) have been considered for TPMS. In this paper, we calculate computational complexities of three beamformers and suggest mathematical basis to compare their performance of the complexity.