초록 close

이 연구는 정부와 언론간의 바람직한 관계를 모색해 보고자 하는 목적에서 시작되었다. 이에 정부홍보 담당자 133명과 언론인 142명을 대상으로 설문조사를 실시하였으며, 정부와 언론과의 관계, 정부의 정책홍보의 문제점, 언론의 정책보도의 문제점 등에 대한 질문을 통하여 양측의 인식 차이를 살펴보았다. 또한, 설문조사의 제한점을 극복하고 보다 심도 있는 접근을 위하여 포커스그룹인터뷰를 병행하였다. 분석결과, 정부와 언론과의 현재 관계와 바람직한 관계에 대한 인식 차이는 존재하는 것으로 나타났으며, 정부와 언론간의 바람직한 관계형성을 저해하는 요인에 있어서도 인식차이를 보이는 것으로 나타났다. 한편, 이 같은 결과를 바탕으로 포커스그룹인터뷰를 실시한 결과, 정부홍보 담당자와 언론인 사이의 인식차이는 명확하게 나타나고 있는 것을 알 수 있었다. 특히, 양측의 근본적인 입장 차이에 의해 바람직한 관계에 대한 인식이 다르며, 정부정책 홍보에 대한 인식이 다른 것으로 밝혀졌다. 이는 서로의 입장 차이를 반영한 결과이며, 근본적인 인식 차이가 발생하는 것을 보여주는 결과로 분석된다. 여러 가지 제한점이 존재하지만 이 연구는 언론인과 정부홍보 담당자 양측 입장을 실증적으로 분석할 수 있는 연구가 되었다는 점에서 의의를 지닐 수 있으며, 포커스그룹인터뷰도 병행하여 개방적인 답변을 들을 수 있었다는 점에서 가치가 있다고 판단된다.


This study aims at exploring the desirable relationship between government and press. In order to achieve the purpose of the study, mail survey was implemented with total number of 275 including 133 from government officials in public relations, 142 from the press accordingly. The questionnaire was consisted of several items to compare the recognition between two different groups, the key issue of government's public relations, and the problem related with the press' release. This study was triangulated by research methodology adding up in depth interview on the purpose of overcoming drawbacks and suggesting more sophisticated approach. The results shows that there is recognition discrepancy between the present state and ideal one, and that there also exists discrepancy the factors to prevent them from making desirable relationships. Interestingly, the results of in depth interview reinforce the difference which was found in that survey. Based upon the results, fundamental perspectives are shining in different sphere so that they shows different recognition on desirable relationship and government' public relations. This study can be contributed in diverse ways, which are firstly the empirical study to analyze both parties and secondly to use two different methods. Suggested are also practical and theoretical implications based on the results.