초록 close

본 연구는 학교폭력의 중요변인 중 하나인 공격성이 숲에서의 활동을 통해 어떻게 변화하는지 알아보기 위해서 이루어졌다. 이 연구는 청주시 지역아동센터 프로그램에 참여하고 있는 초등학생 60명을 대상으로 하였다. 2012년 5월부터 8월까지 주 1회, 총 12회의 프로그램이 지역아동센터 주변 숲에서 실시되었고, 프로그램 참여 사전, 사후 설계에 의해 자료가 수집되었다. 그 결과 숲에서의 활동에 참여한 실험집단의 아동들의 공격성이 통계적으로 유의미하게 감소하였다.


This study was conducted to investigate the influence of the forest experience on the level of agression in students. For this study, 60 elementary students from After School Child care Centers located in Cheongju City, were sampled. From May to August of 2012, once a week for a total of twelve weeks the children participated in the program which was held in a forest near the After School Child care Center. We compared the variations in the aggression levels in students, pre-program and post-program. The results of the analysis revealed that the study participants showed greater reductions in aggression levels compared to those in the control group.