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본 연구에서는 ‘맞춤형 복지실현을 위한 복지전달체계 개선대책(’11.7월)‘의 일환으로 지역단위 통합적 서비스제공체계 구축을 위해 2012년 4월부터 본격적으로 가동을 시작한 희망복지지원단의 운영구조가 복지전달체계의 주요 원칙 즉, 통합성과 접근용이성, 적절성, 전문성에 기초해 어떠한 특성과 과제를 안고 있는지 분석해 보았다. 분석결과를 통해 희망복지지원단은 복지전달체계의 통합성을 전제로 한 지역단위 복지 관련 서비스의 총괄조정적 역할을 수행하면서 지역복지 거점조직의 기반은 구축한 것으로 볼 수 있지만, 지역단위에서 보건 및 고용과 같은 타 영역과의 업무연계방안, 읍․면․동 주민센터와의 보다 적극적인 업무분담 및 연계, 사업운영비의 확대, 전문인력 양성을 위한 체계적인 대응방안 등의 과제가 향후 지속적으로 검토되어야 할 것으로 나타났다.


In this study, "Welfare measures to improve welfare delivery system (of July '11)" as part of the local level to build an integrated service delivery system in April 2012 which began operation in earnest Hope Welfare Support Team's operating structure the main principles of the delivery system based on the characteristics and limitations that implies analyzed. As a results of the analysis, Hope Welfare Support Team is the integrate center of the welfare delivery system-related services, general manager of a community-based welfare. But, They are required to specialist training that should be considered for assessment and challenges for the Service Management subjects unification and the organization's expansion, seeking the expansion of operating costs.