초록 close

본 연구는 학업중단 청소년들의 적응적 학업복귀를 돕기 위해 이들이 가진 다양한 문제에 초점을 둔 9박 10일간의 구조화된 기숙형 대안캠프 프로그램을 개발하였다. 개인상담, 집단상담, 프로젝트기반학습, 아웃도어활동, 기타 체험활동, 부모교육과 부모상담 등으로 구성된 기숙형 대안캠프 프로그램을 시범운영하고, 참여청소년들이 경험한 것의 문화적 의미들을 찾아내고자 청소년과 부모를 대상으로 심층면접과 참여관찰을 하고 문화기술지 연구를 실시하였다. 그 결과 청소년들의 자아개념과 관련하여 ‘자신감을 회복’하고, 동기가 강화되었음을 발견할 수 있었다. 또한 청소년들은 캠프활동을 통해 미래에 대한 목표의식을 가지게 되었으며, 대인관계 기술, 집단응집력과 관련하여서도 긍정적인 변화들이 나타났다. 본 연구결과 기숙형 대안캠프 프로그램은 학업중단 청소년의 긍정적인 변화를 이끌어낸 것으로 나타났지만, 남자청소년 22명을 대상으로 1회 시범운영한 것만으로는 기숙형 대안캠프 프로그램의 효과성을 일반화하기에 한계가 있다. 추후, 지속적 운영 및 참여대상의 확대를 통해 적용가능성 및 신뢰성을 확보하기 위한 노력이 필요하다.


While most adolescents who drop out of school hope to return to school, they face a great deal of adversity, including poor school achievement, low self-concept, lack of self-control, unsystematic lifestyles, and difficulties in personal relationships. The lack of comprehensive services that aid dropouts for adaptive reentry calls for an adjustment training program that deals with the various problems facing these adolescents. As an attempt at such an intervention, we developed a structured, 10-day alternative boarding camp program. To evaluate the alternative boarding camp program for dropouts, a 10-day experimental operation was held. The significance of this study can be summarized as follows. First, through an analysis of existing studies we provided theoretical grounds and a model for an alternative boarding camp program for school dropout adolescents. Second, the study also analyzed the cultural implications of the experiences of adolescents after the experimental operation via ethnography research, by reflecting the results of that inquiry so as to supplement the program. Third, Mentorship was found to be critical in the alternative boarding camp in providing youths with role models. Finally, this study presents the first Korean program for alternative boarding camps for dropout adolescents in history.