초록 close

현재의 차 내비게이션(PND: Personal navigation device)은 수치 또는 좌표 중심의 미터(meter) 또는 킬로미터(kilometer)의 거리 정보를 전달하고 있다. 미터/킬로미터를 통한 정보 방식은 매우 합리적이고 정확한 정보 방식으로써 여러 분야에서 활용되고 있으나, 이러한 수치 또는 좌표 중심의 방식이 많은 사용자에게 직관적으로 전달되지 못하는 점에 대한 문제가 제기되어 왔다. 본 연구에서는 차 내비게이션에서의 이러한 미터 중심의 거리 정보 전달이 가지고 있는 문제점을 파악하고 이 정보 방식의 특성의 분석을 통하여, 앞으로의 내비게이션에서의 거리 정보 표현이 어떻게 고려되어야 할 것인가를 살펴보았다. 현재 내비게이션 사용 상황에서의 문제점 파악을 위하여, 실제 운전 상황에서의 운전자의 거리 인지 방식과 특성을 관찰 실험을 통하여 분석하였다. 미터 중심의 기존의 거리 정보 방식이 가지고 있는 문제점을 분석하고, 이를 보완하기 위한 방향으로 거리의 근접함을 정보의 빠르기로 알리는 아날로그 방식의 거리 표현 방식을 제시하였다. 미터 중심의 디지털 방식과 아날로그 방식의 거리 정보 방식의 장단점과 특징을 비교하고자, 운전 중 각각의 방식을 제공하고 목적지점에 얼마나 정확하게 서는가에 대한 실험을 진행하였다. 그 결과, 아날로그 청각 거리 정보 방식이 주어졌을 때에 목적지점에 더 정확하게 인지하는 것을 관찰하였다. 운전 실험 결과 및 각 정보 방식에 대한 피실험자들의 의견을 종합하여, 각각의 정보 방식의 특징 및 장단점을 비교 분석하였다. 이러한 결과는 후의 차 내비게이션에서의 거리 정보 디자인에 있어 기존의 정보 방식이 어떻게 디자인 되어야 하는가에 대한 방향 및 가능성을 제시할 수 있을 것으로 보인다.


Current car navigation devices represent the distance information in meters/kilometers. Metric information is an accurate and rational way of representing the distance, but, it has been suggested that many people cannot intuitively understand the distance through metric information. Especially in a driving situation, it is very important to deliver direct and intuitive information so that drivers can focus on driving and the traffic situation. In this research, contextual interview was conducted to research how people use navigation and perceive distance information. To improve the drivers’ understanding of distance, a tempo based auditory display is suggested. Comparative research between metric distance auditory information and tempo based auditory distance auditory information was conducted. The participants followed the auditory information and stopped the car. The result shows that people could stop the car more accurately with the tempo based auditory information. The opinions about two kinds of information display were asked after the driving test. According to the participants, the metric distance information was easier to understand ‘how far the end point is’, and tempo based distance information was better to understand ‘how fast the end point is getting closer’. Based on the results, the characteristics of metric/tempo based distance information were studied. The results of this research are expected to give direction for the design of car navigation distance information.