초록 close

본 논문에서는 초등학교 교육과정에서 교육목표로 다루고 있는 창의성이라는 주제와 학교현장에서 초등학생들에게 쉽게 접목시킬 수 있는 교육용 프로그래밍 언어인 LOGO 프로그래밍언어, 그리고 프랙탈 기하이론을 초등학교 컴퓨터교육에 활용하기 위한 방안을 제시한다. 향후 컴퓨터교육과정은 알고리즘과 프로그래밍 영역이 포함될 예정이며, 이러한 알고리즘과 프로그래밍 교육에는 교육용 프로그래밍 언어 사용이 필수적이고 이의 활용에 대한 연구가 시급한 상황이다. LOGO 프로그래밍과 프랙탈을 함께 지도함으로서 규칙성, 반복성, 유사성, 닮음 등 수학적 개념을 쉽게 이해하는 것이 가능하므로, 이를 활용하여 초등학교 수학과 교육과정에서 반드시 학습해야 할 도형, 측정, 규칙성과 문제 해결 영역과 연계하여 지도하면 좋은 효과를 얻을 수 있을 것으로 기대된다.


This paper suggested a way of using LOGO programming, the educational programming language elementary school students can easily learn, and fractal geometric theory for computer education in elementary school in accordance with the theme of creativity, the educational goal of elementary school curriculum. Future curriculum of computer education will include the areas of algorithm and programming. As using an educational programming language is an integral part of algorithm and programming education, research should be carried out urgently regarding the use of programming languages. When LOGO programming is taught with fractal geometric theory, students can easily understand mathematical notions e.g., regularity, repetition, similarity and resemblance. Therefore, it is expected that students will be able to learn LOGO programming more effectively when it is taught in connection with what should be taught in math curriculum such as figures, measurement, regularity and problem solving.