초록 close

현대의 로봇은 인간과 소통하며 상호작용한다. 로봇과 인간의 좀 더 원활한 상호작용을 위하여 많은 연구가 진행되고 있다. 이러한 연구는 자폐아동과 로봇에서도 이루어지고 있다. 하지만 로봇과 자폐아동의 상호작용을 위한 여러 연구에서 한정된 자극을 사용한다. 이러한 연구에서 좀 더 다양한 자극을 사용하거나 자폐 아동들이 선호하는 자극을 사용한다면 연구에 효율성이 증대 될 것이다. 따라서 본 연구에서는 자폐 아동이 선호하는 자극을 선별할 수 있는 통합자극로봇을 제작하였다. 제작된 로봇의 외형은 장애아동이 관심을 가지는 인형의 외형으로 하였고 제작된 기기는 모두 2가지 형태를 가지고 있다. 제작된 기기는 개별적 또는 동시에 원격제어가 가능하며 탑재 가능한 자극의 수는 최대 120가지이다. 제작된 로봇을 가지고 D시에 위치한 장애전담 어린이집의 3명의 자폐아동을 대상으로 시각, 청각, 촉각 자극을 제공하고 그들의 반응을 관찰하는 실험을 하였다. 실험 결과 3명의 아동은 각자 선호하는 자극의 형태가 틀린 것을 확인 할 수 있었다. 이렇게 선별된 선호자극을 로봇과 자폐성 아동의 중재에 사용한다면 중재 시간을 단축시키고, 중재효과를 높이는 결과를 가져올 것이다.


Modern robots communicate and interact with humans. For a smoother interaction between robots and humans, a lot of studies have been carried out. These studies are performed in the relationship between children with autism spectrum disorders and robots. However, limited stimuli are used in the various studies for the interactions between robots and children with autism spectrum disorders. Using more various stimuli or those preferred by the children will probably increase the efficiency of the studies. Thus, this study manufactured an integrated stimuli robot that can select the preferred stimuli of the children with autism spectrum disorders. The shape of the manufactured robot is one in which children with disabilities are interested: that of a doll, and the manufactured devices have two types. The manu factured devices can be remotely controlled both individually and simultaneously, and the number of the stimuli that can be mounted is up to 120 kinds. With the manufactured robot, for three children with autism at a center for children with disabilities in the city D., experiments were made to observe their responses to visual, auditory and tactile stimuli provided. As a result of the experiments, it was confirmed that each of the three children had different types of preferred stimuli. Using such preferred stimuli which were selected in this way will result in reducing the time of intervention in children and increasing the effect of the intervention.