초록 close

본 논문은 2005년 3/4분기부터 2009년 2/4분기까지 우리나라 영업용 화물자동차 운전자의 개별 화물운송 실적자료를 이용하여 도로화물운송업의 에너지 효율성을 세부 업종 및 화물 품목별로 비교 분석하고, 위탁관리제(지입제)와 다단계거래를 포함한 다양한 사회․경제적 특성들이 개별 도로화물운송업의 에너지 효율성에 미치는 영향을 분석한 것이다. 세부 업종 및 화물 품목별 에너지 효율성 분석을 위해 에너지 원단위법을 적용하였고, 다양한 사회․경제적 특성들이 에너지 효율성에 미치는 영향을 분석하기 위해 이분산을 고려한 일반최소자승법을 적용하였다. 분석결과, 화물운송실적에 기초한 도로화물운송업의 업종별 에너지 효율성은 일반화물운송업이 가장 크고, 화물 품목별로는 철강 및 시멘트 운송의 에너지 효율성이 상대적으로 큰 것으로 나타났다. 도로화물운송업의 에너지 효율성 제고를 위해서는 적재운행 거리율과 적재율 증가 외에도 규제적 요소인 위탁관리제(지입제)와 다단계거래를 줄이는 노력이 필요한 것으로 판단된다.


This study evaluates energy efficiency of commercial road freight transportation industry in Korea using quarterly actual data by individual truck drivers between July 2005 and June 2009. We analyze various impact factors to influence energy efficiency including regulatory factors (entrust management system and multi-level transactions) by using energy intensity method and Pooled-GLS model. As a result, general cargo sector ranks with the highest in energy efficiency followed by Gaebyol freight(midium-sized cargo truck) sector and Yongdal freight(small-sized pick-up truck) sector. In addition, the energy efficiency of steel products transportation ranks with the highest but that of oil and other goods transportation is at the lower end. Especially, the entrust management system tends to decreases the energy efficiency of commercial road freight transportation industry. Also, the multi-level transactions system in road freight transportation industry usually impact on the energy efficiency significantly based on the business type and item. Finally, the last section presents some policy implications for increasing energy efficiency of commercial road freight transportation industry.