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이 연구는 또래와 교사가 평가한 유아의 대인간 신뢰도, 또래 유능성 그리고 자기조절능력 간의 관계를 살펴보고자 하였다. 연구대상은 보육시설에 재원 중인 5세반 유아 180명과 그들의 어머니 180명, 그리고 유아의 담임교사 13명이었다. 유아의 대인간 신뢰도는 또래와 교사가 평가하였으며 또래 유능성은 담임교사가 평정하였고 자기조절능력은 유아의 어머니가 평정하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 또래-평가 유아의 대인간 신뢰도와 교사-평가 유아의 대인간 신뢰도 간에는 의미있는 관련성이 없었으며 또래보다 교사가 유아의 대인간 신뢰도를 높게 평가하였고 또래와 교사 모두 남아보다 여아의 대인간 신뢰도를 높게 평가하였다. 둘째, 또래-평가 유아의 대인간 신뢰도와 또래 유능성, 대인간 신뢰도와 자기조절능력 간에 의미있는 관계는 발견되지 않았지만 교사-평가 유아의 대인간 신뢰도와 또래 유능성의 관계성 그리고 대인간 신뢰도와 자기조절능력의 관계성은 정적인 방향으로 의미있게 나타났다. 셋째, 또래-평가 대인간 신뢰도 수준에 따른 세 집단 중 대인간 신뢰도 수준이 높은 집단과 낮은 집단이 중간 집단에 비해 또래 유능성이 높았으나 교사-평가 대인간 신뢰도 수준에 따른 세 집단의 또래 유능성의 정도는 유아의 대인간 신뢰도 수준의 크기와 비례하는 것으로 나타났다. 넷째, 또래-평가 대인간 신뢰도 수준에 따른 세 집단 간 자기조절능력에는 의미있는 차이가 나타나지 않았으나 교사-평가 대인간 신뢰도 수준이 높은 집단이 낮은 집단에 비해 자기조절능력이 더 우수한 것으로 나타났다. 하위영역 중 자기점검에서는 세 집단 간에 의미있는 차이가 발견되지 않았으나 자기통제에서는 대인간 신뢰도 수준이 높은 집단과 중간 집단이 낮은 집단보다 더 자기 통제력이 우수하였다.


This study investigated relationships among young children's interpersonal trustworthiness, peer competence, and self-regulation. Participants of the study were 180 children at age 5 attending child care centers, their mothers, and their teachers. Young children's interpersonal trustworthiness was reported by their peers and teachers. The teachers rated the children's peer competence and each child’s mother rated her child’s self-regulation. The findings of the study are first, that peer-reported and teacher-reported interpersonal trustworthiness did not have significant relationship, and that teachers scored young children's interpersonal trustworthiness as greater than peers did. Both teachers and peers assessed higher girls' interpersonal trustworthiness than they did boys’ trustworthiness. Second, there were no significant relationships among peer-reported trustworthiness, peer competence and self-regulation. However, teacher-reported trustworthiness showed significant relationships with peer competence and self-regulation. Third, based on peer-reported trustworthiness, the highest group and lowest group showed higher peer competence than did the medium group, whereas, based on teacher reports, the magnitudes of peer competence showed in sequences with levels of interpersonal trustworthiness. Fourth, there were no significant differences in self-regulation among the three groups based on peer-reported trustworthiness whereas the highest teacher-reported trustworthiness group showed significantly higher self -regulation than did the lowest teacher-reported trustworthiness group.