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본 연구에서는 언어발달에 있어 문법의 중요성을 부각시키고, 아동들에게 언어에 대해 생각하도록 하며 특정 형식의 적절성에 대하여 판단하게 하는 문법성 판단 능력에 대해 연구하고자 하였다. 연구의 대상은 생활연령이 6~8세인 다문화가정 아동 15명과 일반 아동 15명으로 하였다. 연구의 목적은 문장성분 표현에 필요한 조사, 연결어미, 시제의 문법형태소를 문법성 판단 과제를 통해서 두 집단의 문법성 판단 및 오류수정 능력을 비교해 보고, 집단의 연령에 따른 차이를 알아보고자 하였다. 연구의 결과는 일반 아동에 비해 다문화가정 아동이 문법성 판단과 오류수정 능력이 낮게 나타났으며, 통계적으로 유의미한 차이를 보였다. 그러나 두 집단은 연령에 따른 차이가 통계적으로 나타내지 않았다. 결론적으로 지능과 언어 그리고 학습에 있어 두 집단의 차이가 없음에도 불구하고 다문화가정 아동은 일반 아동에 비해 문법성 판단 능력이 낮게 나타났다. 이러한 결과는 아동의 언어수준을 판단하는데 있어서 문법적 요소가 제외되었다고 해석할 수 있다. 그러나 문법을 올바르게 이해하거나 표현하는 일은 언어기반 학습에 있어서 중요한 부분이기 때문에 반드시 필요하며, 문법성 판단 과제는 학령전기 언어수준을 파악하는데 좋은 기준이 될 수 있을 것이라 사료된다. 또한 다문화가정 아동이 일반 아동과 차이를 극복하기 위한 방안으로 조기 언어중재의 중요성이 강조된다.


The objectives of this study were to compare differences in grammaticality judgment and error correction abilities between children in ordinary and in multicultural families and to compare development of grammatical abilities according to ages between two groups. Subject groups were 15 children from ordinary families and 15 children chronolo gically age(CA) matched from multicultural families. Their age ranged from 6 to 8 year olds. Grammaticality judgment tasks contained judgement on postposition, conjunctive ending and tense, and each task consisted of 24 grammatical and nongrammatical questions. Error correction tasks consisted of a total 36 questions about nongrammatical sentences. The results of this study are summarized as follows. First, children in multicultural families showed statistically lower scores in grammaticality judgment and error correction than children in ordinary families. Second, children in ordinary and children in multicultural families showed similar grammatical development sequence in grammatical morphemes, regardless of this difference. Third, grammaticality judgment ability of children from both groups was not statistically significant according to age. These results suggest that grammaticality judgment can be a good tool to evaluate language development of preschool-aged children who are preparing school and to monitor language development of children in multifultural families.