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본 연구에서는 과학과 교수적 수정이 정신지체아의 과학과 의사표현력에 주는 의미를 이해하고 분석하고자 하였다. 따라서 정신지체 3급 남학생 1명이 과학과 교수적 수정을 통해 얻어지는 과학과 의사표현력에 주는 의미를 해석하였다. 이에 정신지체아는 과학과 수정을 통해 과학과 의사표현이 역동적으로 발산해 냈고 이 과정에서 과학과 의사표현력의 다양한 하위개념들이 심화되었다. 특히, 과학과 수업에서 궁금한 것 질문하기가 활발해 졌으며, 과학과 수업에서 교사나 모둠원의 질문에 답하기 등과 같은 교사-학생 간의 상호작용도 긍정적으로 변화되었다. 또한, 과학과 수업에서 적극적으로 발표하는 것도 향상되었고 친구들에게 도움 요청하기 등과 같은 학생-학생 간의 관계도 풍부해졌다. 이러한 연구 결과를 통하여 정신지체아에게 적절한 과학과의 교수적 수정은 그 아동의 과학과 의사표현력을 역동적으로 변화시키는데 유의미함을 알 수 있다. 그리고 과학과 교수적 수정은 과학과 수업에서 의사표현력에 어려움을 겪는 정신지체아에게 과학적 의사표현력을 극복할 수 있는 교육적 실천행위로 의미가 있음을 시사한다.


This study was a qualitative research which explains what understands the instructional adaptation program in science subject have on the ability of expression of science in child with mental retardation. The subject of the study was a sixth grade student with mental retardation in the S elementary school located in Daegu. The program was conducted seventeen times in total(including three times a week for six weeks) during spring semester in 2010. We selected two units in science subject of first semester in the 6th grade and reconstituted them considering his ability and level according to the procedure of the instructional adaptation program in science subject presented by Beonyoung Kim & Park Seung Hee(1997). Processing materials was obtained by three following methods: observation log in individual lessons, recording data of lessons applied by the instructional adaptation program, and daily journals of group members later coded collectively to describe and interpret the data. The conclusion drawn by this study was as follows. The instructional adaptation program in science subject improved the expression ability of the student with mental retardation. The frequency of the questions which he asked alone and subsequently answered increased although they were made up of one or two words at most. Also, he could make a presentation in a loud voice and ask what he wanted by himself.