초록 close

최근 교통운영체계 선진화 방안에 따라 회전교차로가 전국적으로 확대되어 설치․운영되고 있다. 회전교차로는 용량 이하의 상태에서 접근로별 교통류가 균등할 경우 기존 신호교차로에 비해 운영효율성이 증대되나 교통량이 증가하면서 접근로별 교통류가 불균등해질 경우 주접근로에서 회전교차로 내부로의 진입이어려워져 효율성이 떨어지게 된다. 따라서 본 연구에서는 회전교차로 설치 이후 주변 토지이용의 변화로 교통량이 증가되고 접근로별 교통류가 불균등해질 경우에 따른 Signal Metering 구축방안을 제시하고, 시뮬레이션 분석을 통하여 운영효과를 분석하는 것을 목적으로 하였다. 4지 1차로 회전교차로를 대상으로 불균등 진입교통류 상태에 따른 시나리오를 설정하고 효과분석(평균 지체 및 대기행렬길이)은 SIDRA를 이용하였다. 시나리오별 분석결과의 통계적 유의성은 쌍체비교(Paired Mean t-test)를 통하여 가설검증을 수행하였다. 본 연구결과 총 진입교통량이 1,000~1.800pcu/h 그리고 주접근로의 진입교통량비가 50% 이상일 때Signal Metering 도입에 따른 개선 효과가 일부 있는 것으로 분석되었다. 특히, 총 진입교통량이 1,800~2,000pcu/h 이고 주접근로의 진입교통량비가 70%일 경우 평균 지체 및 대기행렬길이는 30~40% 이상 개선되는 것으로 분석되었다.


According to the transportation operation system enhancement policy, roundabouts are promoted nationwide. Under unsaturated capacity conditions with balanced approach flows, roundabouts give less delay and queue length than existing signalized intersections; however, over capacity conditions with unbalanced approach flows, roundabouts efficiency drops gradually due to the short gap between the critical gap and the follow-up headway. The objective of this study is evaluating the performance of roundabouts signal metering for the case of unbalanced flow conditions by using SIDRA software. A four-way-approach with one-lane roundabout is selected to compare the signal metering performances in terms of average delay per vehicle and queue length. The paired mean t-test is used to assess the statistical difference of signal metering. The result shows that the signal metering provides substantial improvements for the case of total approach flow 1,000~1,800 pcu/h and heavy approach ratio over 50%. Especially, total approach flow is 1,800~2,000 pcu/h and heavy approach ratio is about 70%shows 30~40% less delay and queue length than normal roundabout operation.