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반곡의 인역은 양란 이후 나타난 가치관의 혼란속에서 인간 도덕가치의 근거를 분명히 하고 그 바탕위에서 도덕적인 당위의 실천과 그 실천을 가능하게 하는 철저한 수기를 이끌어 내려는 문제의식에서 제기된 것이다. 여기에서 그는 의리와 상수를 포괄하는 주자의 입장을 계승하고 동시에 심성에 대한 올바른 이해위에서 인륜도덕을 실천하려는 조선유학의 특징을 계승, 발전시켜 인역이라는 새로운 역학을 제기하게 된 것이다. 인역의 핵심이 되는 「인역의의도설」은 天人이 一理라는 전제로부터 역의 이치를 사람의 심성과 덕행에 의의하여 그린 것이다. 그는 이를 통해 인간행위의 기준을 역의 이치를 통해 밝히고, 나아가 인간이 태극으로부터 性善의 이치를 부여받았으며 그 이치의 핵심은 仁義임을 강조하였으며, 이 인의를 실제적으로 실천할 수 있는 현세적인 규범으로서의 예의 중요성을 역설하고 있다. 그는 복희, 문왕, 소강절, 주자의 先後天의 법을 합일하여 봄으로써 도덕의 근거를 분명하게 확립하려 하였으며, 퇴율 이후 이어진 사칠논쟁을 비롯한 성리학의 이론논쟁을 자신의 역학체계로부터 도출된 논리를 가지고 극복하려 하였다. 이에 그는 기본적으로 가치관의 근거로서 리를 중시하는 사고를 계승함으로써 현세적 도덕가치를 정당화하고, 동시에 리와 기가 불상리불상잡의 관계에 있다는 것을 合看해야 함을 강조하였으며, 이런 이기관계를 전제로 호발설과 기발일도설의 대립을 지양하려 하였다. 이처럼 그가 당시의 이론논쟁을 극복, 지양하고 현세적 도덕가치를 정당화하려는 이유는 유학이 본래 가진 실천지향적인 가치관을 실현하려는 것이었다. 그러므로 반곡의 「인역의의도설」은 조선조 유학의 도학적 전통을 계승하여 그것을 좀 더 강화하려는 의식에서 나온 것임을 알 수 있다.


Inyeok, which was proposed by Bangok (盤谷) Seong Yi-sim (成以心), intends to clarify the foundation of morality and as a result, suggests how to be moral and exercise moral cultivation during the time of moral hazard after two wars in Joseon Dynasty. He follows Zhu Xi's viewpoint to include both morality and image and number and at the same time pursues and develops Joseon Neo-Confucianism, which states that one should practice human morality on the basis of his or her understanding of human mind. Therefore, he suggests a new theory of the Yijing, namely, Inyeok. "Inyeok uiuidoseol", containing the genesis of his theory regarding Inyeok, describes the principle of the Yijing on the basis of human mind and moral behavior with the premise that the Heaven and Humans share one principle. In doing so, he suggests the standard of human behavior through the principle of the Yijing and moreover emphasizes the Taiji gives humans their inherent good mind, whose core is benevolence and rightness. In addition, he puts a stress on the importance of the Rituals as a practical method to exercise benevolence and rightness. He aims to establish the basis of morality by synthesizing the viewpoints of Fu Xi, King Wen, Shao Yong, and Zhu Xi with regard to the Former and Later Heaven, and tries to overcome the limit of the discussion of Four Minds and Seven Feelings since Toegye and Yulgok on the basis of his theory of the Yijing. He justifies the morality to emphasize this present world in regarding li as the source of values and simultaneously stresses that we should recognize that li and qi cannot be separated and mixed either. He wants to avoid the disparity arising from two theories: One is that li and qi arise together, and the other is that only the qi arises with li on it. He intends to justify the moral value of the present world by overcoming the futile discussions of he's contemporaries because he attempts to realize the practice-oriented aspect of Confucianism. Therefore, Bangok's Inyeok uiuidos대l is an achievement out of his desire to succeed Joseon Neo-Confucianism and develop it.