초록 close

제2차 세계대전 이 후 세계 각국의 괄목할만한 경제성장 이면에 저개발 국가들의 빈곤은 계속되고 있다. 이러한 상황에서 국제사회는 세계의 빈곤을 퇴치하고, 인간을 개발하기 위해 많은 노력을 하고 있다. 국제차원에서는 공적개발원조(ODA)를 통해 지원하고 있고, NGO들도 국경을 초월하여 활동영역을 넓혀가고 있다. 특히 개발NGO들의 활동이 두드러지고 있는데, 이들 개발NGO들은 인도주의적 차원에서 실질적인 개발 원조를 목적으로 설립되었고 공여자의 특정한 이익을 추구하기 보다는 수혜자를 우선적으로 고려하여 수혜자의 필요를 직접 충족시켜 주기 때문이다. 이러한 맥락에서 본 연구는 개발 NGO들의 교육활동에 초점을 맞추어 말리(Mali)의 공여 개발NGO와 수여 개발NGO 간의 파트너십의 중요성을 연구하고자 한다. 본 연구를 통해 개발NGO들이 자신들의 목적을 달성하기 위해 함께 행동함으로써 경험을 공유하고 이는 더 많은 것을 획득하고 배울 수 있게 되며 나아가 결과에 대한 책임을 공유하게 된다는 것을 알 수 있다. 그러므로 개발NGO들이 서로 간의 파트너십의 중요성을 인지하고 개발 원조를 행한다면 보다 효과적으로 빈곤을 퇴치하고 인간을 개발할 수 있게 될 것이다.


The global economy has developed since the World War Ⅱ. But the underdevelopment and poverty of the third world still continues. In this context, the international community provides assistance such as ODA and NGOs expand their activity boundaries by transcending nations. Especially, development NGOs’ activities are noticeable because those development NGOs are established for the purpose of substantial development assistance on its humanitarian level. This is not to pursue particular profits of donors but to consider recipients preferentially and to fulfill their needs of recipients directly. With this context in mind, this research seeks to examine the importance of partnership between donor-recipient development NGOs in Mali by focusing on the education policy of development NGOs. We know that development NGOs share their experiences by conducing together to achieve their goals and it makes them to acquire more and learn better. Furthermore they take joint responsibility about results. Therefore it will be more effective way to eradicate poverty and to develop human beings if development NGOs recognize the importance of their mutual partnership and perform development assistance.