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본고는 『청구야담』을 현대적으로 전승하는 방안 모색의 하나로『청구야담』에 실린 이야기의 스토리텔링 전략을 살펴보았다. 야담은 당대의 현실과 문화를 사실적으로 보여주고 있어 당대를 이해하는 자료로써 뿐만 아니라 고전의 현대화라는 측면에서 문화콘텐츠 원천서사로서도 가치를 지니고 있다. 본고에서는 『청구야담』의 현대적 전승 필요성을 살핀 후 스토리텔링 방안을 단계적으로 살펴보았다. 팩션(faction)이라 불리는 드라마 사극이나 역사 영화는 당대의 역사적 현실을 충실히 재현하기보다는 대중과 소통할 수 있는 스토리로 재창조하여 대중성을 확보해나가고 있다. 이런 경향에서 볼 때 『청구야담』의 현대적 재창조는 무한한 가능성을 지니고 있다. 『청구야담』을 대중 매체에 맞게 스토리텔링 하는 것은 문화콘텐츠 산업의 상상력의 한계를 극복할 방안일뿐더러 고전을 현대적으로 계승해나간다는 점에서도 큰 의미가 있다. 『청구야담』 원본이나 주해본에는 현재 사용하지 않는 낯선 어휘나 한자단어가 많아 가독성이 떨어지고 활용에 어려움이 있다. 이를 위해 필요한 것이 스토리뱅크이다. 스토리뱅크는 대중과 소통 통로를 제공하고 대중적 활용도를 높이는 방안이다. 다음으로 매체 특성을 고려한 스토리텔링 방안이 필요하다. 만화나 애니메이션 스토리텔링은 재미와 감동 요소를 고려하여 현대적으로 소통이 가능하도록 재창조하여야 한다. 또 어른과 어린이를 함께 만족시킬 수 있는 요소로 스토리텔링의 전략적 요소로 삼아야 한다. 실연(實演) 매체(영화, 드라마, 연극, 뮤지컬 등) 스토리텔링은 비주얼적 상상력을 염두에 두면서 야담에서 비롯된 상상력의 세계가 영상 텍스트 속으로 들어와 관객 또는 시청자와 소통할 수 있도록 짜여야 한다. 게임 스토리텔링은 타깃 층 분석과 흥미요소, 사건의 진행방식, 장르 등을 염두에 두면서 메인스토리와 사이드 스토리로 작성한다. 『청구야담』을 게임 스토리텔링 하는 데 있어 가장 중요한 것은 소재의 구성 및 역할이다.『청구야담』에는 조선 후기 변화의 몸부림들이 문화적 특성이나 풍속, 생활사 등에 용해되어 있다. 게임 소재 구성에 있어 이러한 다채로운 요소들을 아이템으로 활용한 변용과 재창조가 필요하다. 『청구야담』작품들을 현대적으로 스토리텔링 하는 것은 고전문학 및 문화의 현대적 계승, 문화콘텐츠 산업에 상상력 제공 등의 가치를 지닌다. 이때 중요한 것이 『청구야담』 원천서사의‘정체성’을 지키면서 상상력과 매체 특성에 맞도록 변용하는 것이다.


The aim of this study is to find a strategy of storytelling as one of solutions how to transmit Cheongguyadam to fit on a modern life. An unofficial tale is located between, novel and a tale and stands on the border line between fiction and nonfiction. In this study I have researched the necessity of Cheongguyadam's modernistic transmission and then studied the successive storytelling plans. Now days the makers of historical play and drama on TV don't focus on the historical realities faithfully but center on communication with televiewers for population. It's fine but importance is that they should keep "the identity of its realities, then recreat it for communicating with people. Cheongguyadam is the origin of narration. It is meaningful to recreat it for modern people to understand the tale and overcome the limitation of storytelling. One of the most difficulty is that the origins of Cheongguyadam and annotation keep a lot of unfamiliar words and chinese letters so it's hard to understand and read then. Its solution in a storybank. Storybank is the most effective method to make readers or viewers to approach and understand it. Next we need a plan to use storybank data to apply to the storytelling. We shouldn't miss the importance of interest in cartoons and animations and we also need to recreat the characters to be able to communicate well with people. We need to find the common concern for children and adults. So the storytelling of real play such as movies and drama should be made to be able to communicate with audience and viewers to touch their immagination. Game storytelling should be made to count the user's age, gender, interest, genre and process of the story. The composition and role of its materials are the most importance of Cheongguyadam‘s game storytelling. Cheongguyadam has a full of descriptions such as its culture, life style, interest and so on because it is the unofficial tale of the late of Joseon dynasty. It was the time of facing challenge th process modern society from premodern. We need to recreat and reuse its full of materials for making games. If we use the works in Cheongguyadam for storytelling we can get uncountable value; for example to uphold the great traditions and provide immagination to the industry of cultural contents. We must keep "the identity of the original narrations to use its works. And then we can recreat and reuse its materials to apply to the media and objects.


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